انتخابات آمریکا تاثیری بر بازار مسکن ایران ندارد

به گزارش وبلاگ تمبوک، یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه آمریکا از جنبه های اقتصادی و سیاسی ضعیف شده و مساله تحریم دیگر موضوعیت خود را از دست داده است گفت: انتخاب بایدن یا ترامپ تفاوتی برای اقتصاد ایران و بازار مسکن ندارد.

انتخابات آمریکا تاثیری بر بازار مسکن ایران ندارد

بیت الله ستاریان در گفت و گو با وبلاگ تمبوک اظهار کرد: انتخابات آمریکا ممکن است در کوتاه مدت اثر روانی بر بازارهای ایران بگذارد اما اگر از دید وسیع تری به فضای بین المللی نگاه کنیم این انتخابات دیگر همانند سابق تعیین کننده سرنوشت کشورهای دنیا نخواهد بود؛ چرا که ایالات متحده از جنبه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دچار بحران شده و ترامپ یا بایدن هرکدام به کاخ سفید راه پیدا کنند به قدری درگیر چالشهای داخلی آمریکا می شوند که مجالی برای موضوعات فرعی مثل تحریم دیگر کشورها پیدا نمی کنند.

وی افزود: اگر بر اساس تئوری توطئه بپذیریم کرونا یک حمله بیولوژیک از طرف چین به کشورهای غربی بوده و باعث تضعیف اروپا و آمریکا شده است در آینده شاهد انتقال سرمایه از غرب به شرق خواهیم بود. نشانه های این انتقال بزرگ نیز هم اکنون دیده می شود. یک سرمایه سرگردان در دنیا وجود دارد که با فروکش کردن بحران کرونا به سمت شرق می آید.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه چین در دنیای پساکرونا اقتصاد اول دنیا خواهد بود، شرح داد: چین به عنوان یک تولیدکننده بزرگ عرض اندام خواهد کرد. در روزهای ابتدایی بروز کرونا، چین بسیاری از شرکتهای اروپایی و آمریکایی مستقر در چین را با قیمتهای ارزان خریداری کرد و الان هم در حال خریداری بزرگترین شرکتهای اروپایی و آمریکایی است. از طرف دیگر یوان را وارد بازار بین المللی کرد که می تواند سلطه دلار را تضعیف کند. چین به یک شریک با منابع غنی نیاز دارد. ایران به عنوان کشوری که در منطقه خاورمیانه قدرتمند است و تقریبا بالای 50 تا 60 درصد منابع مورد نیاز چین از زیر بلیت ایران رد می شود می تواند شریک اول چین باشد.

ستاریان تاکید کرد: کشورها به قدری درگیر مسائل ناشی از ویروس کرونا هستند که دیگر به تبعیت از آمریکا فکر نمی کنند. حتی ممکن است شرکتهای بزرگ آمریکایی مثل جنرال موتورز یا گوگل از آمریکا خارج شوند.

وی درباره پیش بینی از شرایط آینده بازار مسکن گفت: مسکن حوزه ای است که از پارامترهای اقتصادی تاثیر می گیرد. با توجه به رکود حاکم بر همه کشورها از جمله ایران حداقل تا شب عید فرایند کج دار و مریز بازار مسکن ادامه می یابد. در سال 1400 احتمال رشد اقتصادی ایران وجود دارد. یعنی ما هم راستا توسعه را طی می کنیم و هم تولید ناخالص داخلی ما رشد می کند که با رونق مسکن همراه می شود.

قیمت مسکن در تهران متری 26.7 میلیون تومان

به گزارش وبلاگ تمبوک، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در مهرماه سال 1399 به 8656 واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 2.3 درصد و 154 درصد افزایش نشان می دهد. همچنین بر اساس اعلام بانک مرکزی در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 26.7 میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل 10 و 110 درصد افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "انتخابات آمریکا تاثیری بر بازار مسکن ایران ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخابات آمریکا تاثیری بر بازار مسکن ایران ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید