بیماری کاوازاکی ناشی از کرونا در بچه ها چقدر جدی است؟

به گزارش وبلاگ تمبوک، بر اساس بررسی های اپیدمیولوژی اجرا شده بر فرایند ابتلا و گسترش ویروس کرونا در ایران و دنیا که از سوی وزارت بهداشت منتشر شده، تا روز 23 اردیبهشت، چهار میلیون و 270 هزار و 751 نفر در دنیا به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد 287 هزار و 540 نفر جان خود را از دست داده اند.

بیماری کاوازاکی ناشی از کرونا در بچه ها چقدر جدی است؟

به گزارش ایسنا، به طور کلی در جهان کشور های آمریکا، اسپانیا، روسیه، انگلستان، ایتالیا رتبه های اول تا پنجم ابتلا به بیماری کووید19 را به خود اختصاص می دهند.

بر اساس اعلام گزارش منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، ایران نیز بعد از ترکیه، رتبه دهم ابتلا را به خود اختصاص می دهد و بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تا روز 23 اردیبهشت، 110 هزار و 767 نفر در ایران به کووید 19 مبتلا شدند که از این تعداد 88 هزار و 357 تن بهبود یافته و متاسفانه 6 هزار و 733 نفر نیز جان خود را از دست داده اند. بر اساس بررسی های اجرا شده بیشترین شناسایی موارد قطعی ابتلا به این بیماری در روز 11 فروردین ماه بوده است.

برآورد تأثیر فاصله گذاری هوشمند بر تعداد موارد جدید نیاز به بستری در مبتلایان به کووید- 19 در ایران با روش مدل سازی پویا

با افزایش نگرانی در مورد شروع کسب وکار و فعالیت های اجتماعی و افزایش نرخ تماس افراد در جامعه، دولت اقدام به اجرای روشی به نام فاصله گذاری هوشمند کرده است که قاعدتاً باعث می شود که تماس های افراد در جامعه خیلی زیاد نشود، ولی در عین حال از حالت قرنطینه کامل با کمترین مقدار نرخ تماس (تعطیلی کامل مشاغل که حالت ایده آل برای کاهش بار بیماری محسوب می شود) بیشتر باشد. در این مدلسازی، تعداد موارد جدید نیاز به بستری در مبتلایان به کووید-19، بر حسب زمان شروع فاصله گذاری هوشمند تخمین زده شده است.

بر اساس گزارش اپیدمیولوژی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، چهار سناریو تدوین شده است که از نظر عدم فاصله گذاری هوشمند (قرنطینه کامل با کمترین نرخ تماس) و مدت زمان فاصله گذاری هوشمند با توجه به زمان شروع آن با هم متفاوت اند. فرایند تعداد موارد جدید نیاز به بستری در مبتلایان به کووید-19 در بازه زمانی اول بهمن 1398 تا خاتمه خرداد 1399 برآورده شده است. فرض شد که در کلیه سناریو ها حتی با شروع فعالیت بیشتر مشاغل، 20 درصد از بیماران کم علامت یا بی علامت، خود را در خانه ایزوله می کنند. منظور از ایزولاسیون، شرایطی است که افراد مبتلا نتوانند بیماری را به افراد سالم منتقل کنند و سطح ایزولاسیون به تدریج از 10 درصد به 20 درصد خواهد رسید.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، نتایج به دست آمده بر اساس این مطالعه به این صورت است:

-. شروع فعالیت مشاغل مختلف که قاعدتاً باعث افزایش نرخ تماس در جامعه می شود، باعث افزایش تعداد موارد جدید بستری نیاز به تخت بیمارستانی در مبتلایان به کووید-19 در کشور نیز خواهد شد.

-. در شرایطی که امکان قرنطینه کامل نیست، فاصله گذاری هوشمند باعث می شود که نرخ تماس خیلی زیاد نشود.

-. به تعویق انداختن شروع فاصله گذاری هوشمند و فعالیت مشاغل، می تواند تعداد موارد جدید بستری نیاز به تخت بیمارستانی در مبتلایان به کووید-19 را کاهش دهد. به نظر می رسد در کنار تعویق انداختن شروع فعالیت مشاغل، راهکار هایی برای افزایش کشف و در نتیجه ایزوله کردن بیماران کم علامت یا بی علامت نیز در نظر گرفته شود.

همچنین بنابر اعلام گزارش اپیدمیولوژی کروناویروس جدید در روز 23 اردیبهشت ماه، که از سوی وزارت بهداشت منتشر شده، در 72 ساعت پیش از انتشار این گزارش، 51.8 درصد مبتلایان به کووید19 را آقایان و 48.3 درصد را زنان تشکیل می دادند. همچنین 30.2 درصد موارد ابتلا دارای حداقل یک بیماری زمینه ای بوده اند. از میان موارد ابتلا نیز 12.4 درصد مبتلایان در بخش مراقبت های ویژه بستری شده اند و 17.8درصد آن ها نیز دارای موارد شدید بیماری بوده اند. میانگین سنی مبتلایان نیز 53.3 سال بوده است.

همچنین بر اساس این گزارش، در هفته گذشته، میانگین سنی موارد فوت ناشی از کروناویروس جدید 66.1 سال بوده است. همچنین 56.9 درصد فوتی ها را مردان و 43.1 درصد را زنان تشکیل داده اند. 37.9 درصد جان باختگان نیز دارای حداقل یک بیماری زمینه ای بوده اند.

بر اساس جدول فوق نسبت به کل بیماران بستری ** بیماران با پیامد فوت، بیماران تحت لوله گذاری نای و بیماران نیازمند بستری در بخش های ویژه، به عنوان موارد شدید بیماری منظور شده اند. اطلاعـات این نمودار براسـاس موارد بسـتری در بیمـارسـتـان بوده و تعـداد بیمـاران خـارج بیمارسـتانی و موارد بدون علامت در محاسـبه این سـهم ها در نظر گرفته نشـده اسـت. به منظور افزایش تعداد نمونه، محاسبه شاخص های مرگ در یک هفته گذشته محاسبه شده است.

بیمـاری کاوازاکی ناشـی از کووید19 در بچه ها چقـدر شـایع است؟

در بررسی اپیدمیولوژیک بیماری ها، باید بدانیم که کدام گروه های جامعه بیشتر در معرض خطر مرگ یا عواقب جدی ناشی از آن بیماری هستند تا منابع خود را به سمت آسیب پذیرترین ها، که بیشترین نیاز را دارند، هدایت کنیم. در نمودار زیر، درصد مرگ در گروه های سنی مختلف بر اثر ابتلا به کووید-19 نشان داده شده است. در بسیاری از بیماری های عفونی مانند مالاریا و آنفولانزای اسپانیایی، بچه ها خردسال در معرض بیشترین خطر ابتلا و مرگ هستند ولی، در مورد کووید-19 این مسئله برعکس است.

سالمندان در صورت آلوده بودن به این ویروس بیشترین خطر مرگ را احتمالاً به دلیل شیوع بالاتر بیماری های زمینه ای، دارند. مطالعات بیشماری نشان داده اند که کووید- 19 یک بیماری خفیف برای بچه ها بویژه بچه ها زیر 9 سال (با مرگ نزدیک به صفر) است. در یکی از بزرگترین این مطالعات در شانگهای، 94 درصد از بچه ها مبتلا به کووید-19 بدون علامت، خفیف یا متوسط بودند. یک بررسی جداگانه از سوی مؤسسه کارولینسکا در سوئد نشان داد که بچه ها کمتر از 5 درصد از بیماران مبتلا به کووید-19 در جهان را شامل شده اند. از 2.572 کودک آلوده که توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در ایالات متحده آمریکا بررسی شده اند، 5.7 درصد در بیمارستان بستری و سه نفر درگذشته اند.

ولی به تازگی سازمان های بهداشتی درباره بروز غیرمعمول یک سـندرم التهابی مانند بیـماری کاوازاکی در ارتباط با کودکـان مبتـلا به کووید-19، هشدار داده اند و برخی کشور ها بررسی این سندرم را در مبتلایان به کووید-19 پیشنهاد داده اند. بیماری کاوازاکی، که به طور عمده بچه ها زیر پنج سال را تحت تأثیر قرار می دهد، می تواند باعث شود سیستم ایمنی بدن بیش از حد فعال شده و باعث تب، اسهال شدید، بثورات و ورم ملتحمه چشم شود. در موارد شدیدتر می تواند دیواره شریان ها را تحت الشعاع قرار داده و باعث مرگ شود (25 درصد مبتلایان).

گفته می شود که بیماری کاوازاکی مدت ها است که پاسخ ایمنی ناشی از عفونت است، اما علت آن هنوز مشخص نیست و همه ویروس ها مستعد بیماری کاوازاکی نیستند. علیرغم ارتباط زمانی بین کووید-19 و موارد گزارش شده این سندرم، در حال حاضر، هیچ مدرک قطعی مبنی بر شـوک ناشـی از کووید-19 به بیماری کاوازاکی وجود ندارد. ضمن اینکه بر اساس یافته های کلیه کشور های درگیر درصد ابتلا در گروه های سنی کودک و نوجوان بسیار پایین بوده و خطر مرگ در این گروه ها بسیار کم است.

درس آموخته های کشور های جهان در مواجهه با کووید- 19:الجزایر

بنابر اعلام گزارش اپیدمیولوژی بیماری کووید19 منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، الجزایر کشوری در شمال قاره آفریقا، با مساحت 2 میلیون و 381 هزار و 740 کیلومترمربع و جمعیت 43 میلیون و 733 هزار و 277 نفر است. موارد کووید-19 در این کشور از تاریخ ششم اسفند ماه 1398 گزارش شد. در این کشور تا به امروز 5 هزار و 891 مورد تأیید شده بیماری و 507 مورد مرگ گزارش شده است. برخی از تجارب و اقدامات اجرا شده در این کشور شامل موارد زیر می باشد:

-. لغو تمام پرواز های هوایی و سفر های دریایی به مقصد اروپا از تاریخ 29 اسفند 1398

-. قرنطینه عمومی و تمدید آن تا 10 اردیبهشت 1399 و تعطیلی تجمعات و گردهمایی ها در سراسر کشور

-. توقف فعالیت تمام وسایل نقلیه عمومی دولتی و خصوصی و نیز حرکت قطار ها

-. تعطیلی موقت قهوه خانه ها و رستوران های شهر های بزرگ، تعلیق تمام فعالیت های ورزشی تا اردیبهشت ماه 1399، تعطیلی مساجد و تنها پخش تلاوت اذان از مساجد

-. کاهش 50 درصدی فعالیت شاغلین

-. ممنوعیت صادرات محصولات استراتژیک از جمله اقلام غذایی و دارویی کشور

-. در نظر داشتن 30 هتل و مراکز گردشگری برای استقرار بیماران مشکوک به کرونا

منبع: فرارو

به "بیماری کاوازاکی ناشی از کرونا در بچه ها چقدر جدی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری کاوازاکی ناشی از کرونا در بچه ها چقدر جدی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید