جنتامایسین Gentamicin

به گزارش وبلاگ تمبوک، این دارو، برای درمان عفونت های شدید و پیچیده مانند عفونت های ریوی، مجاری ادراری، استخوانی و مفاصل، بکار می رود. در ضمنًً در درمان عفونت های ناشی از جراحت و عفونت های پرده شکم و عفونت های خونی و بعلاوه مننژیت، مورد استفاده قرار می گیرد. نوع تزریقی دارو همراه با پنی سیلین برای جلوگیری و درمان عفونت های دریچه

جنتامایسین Gentamicin

جنتامایسین Gentamicin

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی: Cidomycin, Garamycin, Genticin

دسته دارویی : داروی آنتی بیوتیک

مقدار خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : کم

مقدار وابستگی و اعتیاد به دارو : کم

نیاز به نسخه پزشک : بلی

قابل استفاده برای عموم : بلی

موارد استعمال دارو

این دارو، برای درمان عفونت های شدید و پیچیده مانند عفونت های ریوی، مجاری ادراری، استخوانی و مفاصل، بکار می رود. در ضمنًً در درمان عفونت های ناشی از جراحت و عفونت های پرده شکم و عفونت های خونی و بعلاوه مننژیت، مورد استفاده قرار می گیرد. نوع تزریقی دارو همراه با پنی سیلین برای جلوگیری و درمان عفونت های دریچه قلب (آندوکاردیت)، کاربرد دارد. شکل قطره ای دارو برای درمان عفونت های چشم و گوش، مورد استفاده قرار می گیرد. اگر مقدار عفونت گوشی خیلی شدید باشد به طوری که احتمال کری وجود داشته باشد، باید از نوع تزریقی این دارو استفاده نمود.

اشکال دارو : آمپول، قطره چشمی و گوشی

زمان مصرف دارو : نوع تزریقی دارو (1 تا 3 بار در روز)، قطره گوشی (3 تا 4 بار در روز یا طبق دستور پزشک)، قطره چشمی (هر 2 ساعت یکبار یا طبق دستور پزشک)

مقدار دوز مجاز مصرفی دارو : طبق دستور نظر پزشک و نوع بیماری

چگونگی تأثیر دارو: اثرات این دارو ظرف 1 تا 2 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو، در بدن دوام خواهند داشت.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته در جای خشک و خنک دور از دسترس بچه ها نگهداری شود.

چگونگی قطع مصرف دارو : دوره درمان با این دارو را کامل کنید، حتی اگر احساس بهبودی نمودید. زیرا ممکن است منشأ عفونت هنوز فعال باشد و قطع ناگهانی درمان با دارو، منجر به عود مجدد علائم بیماری شود.

عوارض جانبی مصرف دارو :

سرگیجه، عدم تعادل، صدای زنگ در گوش ها، نارسایی در شنوایی، تغییرات ادراری، از جمله عوارض مصرفی این دارو می باشند. در ضمنًً ممکن است تهوع یا استفراغ هم حادث شود. بعلاوه عوارض ناشی از حساسیت مانند ظاهر شدن جوش و خارش پوست هم ممکن است بوجود بیاید. از عوارض قطره چشمی این دارو می توان به تار شدن دید و سوزش چشم، اشاره کرد که باید سریعاًً پزشک را در جریان قرار داد.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به امراض و دردهای زیر مبتلا می باشید، حتماً قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج خود را مطلع سازید.

* اگر مسائل کلیوی دارید و یا به بیماری شنوایی مبتلا می باشید.

* اگر بیماری پارکینسونی دارید و یا قبلاًً نسبت به آمینوگلوکوزیدها، حساسیت داشته اید.

* اگر داروهای دیگری مصرف می کنید.

مصرف دارو برای زنان حامله : نوع تزریقی این دارو برای زنان باردار مجاز نمی باشد، زیرا ممکن است موجب اختلالات شنوایی در نوزاد شود. اما مصرف نوع قطره چشمی و گوشی دارو، اشکالی ندارد.

مصرف دارو برای زنان شیرده : برای مصرف نوع تزریقی این دارو به دلیل اینکه در شیر مادر ترشح می شود، باید با پزشک مشورت شود. اما استفاده نوع قطره گوش و چشم اشکالی ندارد.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : کاهش دوز مصرفی دارو، ضرورت دارد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : بخاطر احتمال عوارض شدید، کاهش دوز مصرفی دارو ضروری می باشد.

مصرف در افراد بالای 60 سال : در طول مدت درمان با این دارو، کنترل مقدار دارو در بدن و بعلاوه آزمایشات کلیوی برای مطلعی از کارکرد کلیه ها، ضروری می باشد.

مصرف در افراد بالای 60 سال : در طول مدت درمان با این دارو، کنترل مقدار دارو در بدن و بعلاوه آزمایشات کلیوی برای مطلعی از کارکرد کلیه ها، ضروری می باشد.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون

به "جنتامایسین Gentamicin" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنتامایسین Gentamicin"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید