جهانگیری: مدیران کشور از زمان شیوع کرونا به صورت جهادی پای کار هستند

به گزارش وبلاگ تمبوک، جلسه ستاد تنظیم بازار عصر امروز (سه شنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار گشت.

جهانگیری: مدیران کشور از زمان شیوع کرونا به صورت جهادی پای کار هستند

به گزارش وبلاگ تمبوک، اسحاق دنیاگیری در این جلسه با قدردانی از دستگاه های مرتبط با تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، گفت: خوشبختانه از ابتدای سال جاری انواع کالاهای اساسی به وفور در اختیار مردم قرار داشته و در هیچ مقطعی کمبود و مسئله ای برای تامین اقلام مورد نیاز مردم وجود نداشته است.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر این که تأمین کالاهای اساسی برای رفع نیازهای مردم و اطمینان بخشی به جامعه مبنی بر این که هیچ کمبودی وجود ندارد، اضافه کرد: در ماه های اخیر و در مقطع ایام پایانی سال به رغم شیوع ویروس کرونا در کشور، اما همچنان مسئله ای برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم وجود ندارد.

دنیاگیری از دستگاه های متولی تنظیم بازار و بخش های نظارتی خواست در دو مقطع شب عید و نیز ماه مبارک رمضان، تمرکزی جدی بر موضوع تنظیم بازار و بازرسی ها داشته باشند تا مردم دغدغه ای در خصوص قیمت ها و تأمین اقلام مورد نیاز خود نداشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با قدردانی از تمامی مدیران کشور که از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور به صورت انقلابی و جهادی پای کار آمده اند، اظهار داشت: اقدامات ارزشمند اجرا شده در مدت اخیر نشان داد که مدیریت اجرایی کشور، دستگاه قضایی، قوه مقننه، نیروهای مسلح و همه بخش های عمومی، خصوصی و دولتی در زمان بحران قادر هستند به خوبی عمل کنند.

دنیاگیری اضافه کرد: در شرایطی که همه مردم دنیا و کشورهای مدعی مدیریت درگیر ویروس کرونا شده اند، سیستم مدیریتی برخی از این کشورها ظرف چند روز با بحران روبرو شد اما خوشبختانه به دلیل همراهی که مردم ایران از خود نشان دادند مشکل و بحران مدیریتی در کشور ایجاد نشد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه مردم ایران، مردمی همراه هستند و وقتی که مسائل را صادقانه با آنها مطرح کنیم و از آحاد جامعه کمک بخواهیم، همگی پای کار می آیند و با دولت همراهی می کنند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به این که در موضوع شیوع ویروس کرونا دو مسأله اساسی مطرح بود، اضافه کرد: یکی از این نیازها موضوع درمان بیماران مبتلا به کرونا و دیگری تأمین نیازهای بهداشتی بیمارستان ها و اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم بود که مدیران کشور، واردکنندگان و نیز دست اندرکاران شبکه توزیع و نظارت، عملکرد قابل قبول و کارنامه خوبی از خود برجای گذاشتند.

دنیاگیری با اشاره به این که در بخش تولید اقلام بهداشتی نظیر الکل، ماسک و لباس های پرستاری ظرف مدتی کوتاه ظرفیت تولید کشور چند برابر شد، گفت: خوشبختانه همت مدیران و همراهی و همکاری دستگاه های مختلف باعث شد که در واردات برخی اقلام مورد نیاز بهداشت و درمان کشور، از مرحله ثبت سفارش تا ورود کالا به کشور مدت 48 ساعت زمان می برد که این نشان می دهد مدیریت کشور قادر است در دوران سختی، با همت جهادی نیازهای مردم را تأمین کند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: وقتی مردم تلاش ها و اقدامات صادقانه مدیران کشور را مشاهده می کنند، همکاری و همراهی خوبی از خود نشان می دهند و این در حالی است که در برخی کشورهای اروپایی مردم به فروشگاه ها هجوم برده و با مشکل کمبود کالاهای اساسی روبرو شده اند.

دنیاگیری اضافه کرد: در سال 98 با برنامه ریزی و پیش بینی های دولت، با وجود آنکه در شرایط محدودیت منابع ارزی بودیم، 14.8 میلیارد دلار منابع ارزی به قیمت 4200 تومان برای تأمین و ذخیره کالاهای اساسی تخصیص یافت و نتیجه این برنامه ریزی این است که امروز کالاهای اساسی مورد نیاز مردم به وفور در فروشگاه ها وجود دارد.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر این که در ایام عید نیز باید کارها با همین حساسیت دنبال شود، شرح داد: با وجود آنکه از مردم درخواست می کنیم در خانه های خود بمانند و به این وظیفه ملی برای جلوگیری از گسترش کرونا عمل کنند اما دولت و بخش های تولیدی که مسئول تأمین نیازهای مردم هستند تعطیلی نخواهند داشت و حتی به صورت سه شیفت فعالیت خواهند کرد.

دنیاگیری همچنین با اشاره به گزارش های ارائه شده در جلسه در خصوص ورود محموله های اقلام بهداشتی نظیر ماسک گفت: امیدوارم با تلاش های اجرا شده در بخش تولید و واردات، در آینده نزدیک شاهد تأمین کالاهای بهداشتی مورد نیاز جامعه باشیم.

وی اضافه کرد: اگرچه بر اساس گزارش های کارشناسان استفاده از ماسک برای همه مردم الزامی و ضروری نیست، اما عرضه اینگونه محصولات بهداشتی باید به گونه ای باشد تا کسانی که از نظر روحی و روانی احساس می کنند که به این گونه اقلام نیازمند هستند، بتوانند نیازهای خود را تأمین و دغدغه ای در این خصوص نداشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور ضمن تقدیر از وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاوزی، راه و شهرسازی و گمرکات کشور که مسئولیت اصلی تأمین کالا و واردات را انجام می دهند گفت: حضور مستمر بخش بازرسی و دستگاه های نظارتی در بازار نیز اقدام مناسبی است که می تواند در اطمینان بخشی به مردم مؤثر باشد.

دنیاگیری از استانداران سراسر کشور نیز به خاطر تلاش های گسترده و همراهی با دولت برای مبارزه با کرونا قدردانی و اظهار داشت: استانداران عملکرد موفقی در این زمینه داشته اند و در بسکمک از مقاطع بار سنگین مسئولیت را در بحران های مختلف بر دوش می کشند.

معاون اول رئیس جمهور شرح داد: همه این تلاش ها و اقدامات اجرا شده در شرایط تحریم های ظالمانه آمریکاست و امروز که همه مردم دنیا گرفتار مقابله با کرونا هستند آمریکا با وقاحت ملت ایران را در شرایط فشار و تحریم های ظالمانه قرار داده که این موضوع برای آمریکا در تاریخ روسیاهی و برای مردم ایران سرفرازی به همراه خواهد داشت.

دنیاگیری از همه مدیران و دستگاه های مختلف کشور خواست مراقبت از مردم و تلاش برای از بین بردن ویروس کرونا را در اولویت همه برنامه ها قرار دهند و در عین حال دستورالعمل های بهداشتی لازم را نیز برای حفظ سلامتی خود به کار گیرند تا بتوانیم با حداقل آسیب این مقطع را پشت سر بگذاریم.

در این جلسه که وزیر امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دادگستری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز حضور داشتند، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گزارشی از اهتمام جدی ستاد تنظیم بازار برای تأمین کالا و فعالیت شبکه های توزیع و نظارت ارائه کرد و گفت: تمرکز عمده ستاد بر فراوانی کالا بوده و در این زمینه همه استان ها نیز پای کار آمده اند و جلسات تنظیم بازار در استان ها به صورت هفتگی برگزار می شود.

حسین مدرس خیابانی اضافه کرد: خوشبختانه هماهنگی بسیار خوبی میان دستگاه های متولی تنظیم بازار وجود دارد و ذخایر قابل قبولی از اقلام مختلف و کالاهای اساسی در کشور موجود است.

وی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا تقاضای مردم برای خرید اقلام و کالاهای اساسی افزایش پیدا کرد و شاهد حضور گسترده مردم در فروشگاه ها بودیم اما علیرغم افزایش تقاضا، به دلیل برنامه ریزی های اجرا شده، انبارها و قفسه های فروشگاه ها همچنان مملوء از کالا است چرا که هم واردات و هم بخش تولید به خوبی مدیریت شده است.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی همچنین گزارشی از بازرسی ها برای تنظیم بازار ارائه کرد و گفت: تعداد بازرسان دو برابر شده و نظارت قابل قبولی در بازار حاکم است.

وی همچنین از فعال شدن ستادی در خصوص کرونا از ابتدای شیوع این ویروس در کشور خبر داد و اضافه کرد: در این راستا با افزایش ظرفیت های تولید اقلام و کالاهای بهداشتی در کشور و پای کار آمدن بخش های تولیدی بخش خصوصی و دولتی شاهد رشد چشمگیر تولید این گونه اقلام در کشور بوده ایم؛ ضمن آن که در بخش واردات اقلام بهداشتی نیز تدابیر لازم نظیر حذف ممنوعیت ها و صفر شدن تعرفه ها اجرا شده است.

وزیر دادگستری نیز در این جلسه با تأکید بر این که سازمان تعزیرات حکومتی با تمام ظرفیت خود در خدمت وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صنعت، معدن و تجارت است، گفت: در حال حاضر 1500 نفر بازرس مشغول فعالیت هستند ضمن آنکه نیروهای دادستانی و قوه قضاییه نیز همکاری و مشارکت بسیار خوبی برای نظارت بر بازار دارند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی هم در این نشست گزارشی از ظرفیت تولید برخی اقلام نظیر شکر، برنج، روغن و حبوبات و میزان تقاضای سالانه این کالاها ارائه کرد و به تشریح پیش بینی ها و برآوردهای اجرا شده برای نیازهای سال 99 پرداخت.

در این جلسه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با اشاره به ظرفیت های فنی و زیرساخت های دولت الکترونیک در کشور بر ضرورت طراحی سیستمی جامع برای خدمت رسانی به مردم در سطح وسیع برای خریدهای اینترنتی اقلام و کالاهای مختلف تأکید کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو نیز گزارشی از ذخایر موجود دارویی و اقلام بهداشتی در کشور ارائه کرد و گفت: خوشبختانه در بخش دارو از ذخایر مطمئنی در کشور برخوردار هستیم و ظرفیت های تولیدی اقلام بهداشتی نظیر الکل، ماسک و محلول و ژل های ضدعفونی چند برابر شده است.

کننده وزارت راه و شهرسازی هم در این نشست از کاهش سه درصدی ترددهای بین استانی روز جاری نسبت به روز گذشته خبر داد و گفت: البته ترددهای بین استانی نسبت به سال گذشته 36 درصد کاهش داشته که از همکاری مردم حکایت دارد.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی با بیان این که میزان واردات کشور در سال جاری 35 میلیون تن بوده و از این میزان 23 میلیون تن مربوط به کالاهای اساسی است، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 میلیون تن افزایش داشته و ارزش واردات نیز در سال جاری 43 میلیارد دلار بوده است.

وی اضافه کرد: میزان صادرات کشور در سال جاری نیز از نظر وزنی 133 میلیون تن بوده که نسبت به سال گذشته 14 درصد افزایش داشته است.

رئیس کل گمرک اضافه کرد: واردات کالاها و اقلام بهداشتی نیز سال گذشته 75 میلیون دلار بوده اما در سال جاری به دلیل شیوع کرونا و افزایش واردات اینگونه اقلام این عدد به 85 میلیون دلار رسیده است.

در این جلسه که کنندگان سایر دستگاه های مرتبط نیز حضور داشتند موضوع تنظیم بازار در ایام پایانی سال و تأمین کالا برای ماه مبارک رمضان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

در این نشست همچنین پس از ارائه گزارش های مختلف در خصوص افزایش واردات و ظرفیت تولید اقلام و کالاهای بهداشتی مورد نیاز برای مقابله با کرونا، برنامه ریزی ها و تصمیمات لازم برای جبران کمبودها و رفع دغدغه های موجود اتخاذ شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "جهانگیری: مدیران کشور از زمان شیوع کرونا به صورت جهادی پای کار هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهانگیری: مدیران کشور از زمان شیوع کرونا به صورت جهادی پای کار هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید