کف سازی اضطراری گذر سپهداری و سلاخ های بازار

به گزارش وبلاگ تمبوک، شهردار بافت تاریخی اراک خواستار کف سازی اضطراری گذر سپهداری و سلاخ های بازار شد.

کف سازی اضطراری گذر سپهداری و سلاخ های بازار

به گزارش وبلاگ تمبوک، نگین شاه کرمی در کارگروه مرمت و احیای بازار تاریخی اراک، اضافه کرد: در اثر بارندگی اخیر احتمال تخریب و ریزش برخی بناها و ساختمان های تاریخی وجود دارد، اما شهرداری نمی داند باید با چنین ساختمان هایی چه کند چراکه نمی توان آنها را تخریب کرد و تنها می توان با کشیدن نوار خطر، مانع عبور عابران پیاده شد.

وی بیان نمود: در بارندگی روز گذشته، دالان زندوکیلی در میدان ارگ اراک در معرض ریزش قرار گرفته است، انتهای این دالان یک دبیرستان واقع شده است و در این شرایط تردد در این دالان برای دانش آموزان خطرناک است. این وضعیت باید به سرعت تعیین تکلیف شود البته شهرداری درخصوص تمام ساختمان های دارای احتمال ریزش اخطار داده است.

شاه کرمی با اشاره به وضعیت نامناسب گذر سپهداری و سلاخ های بازار اراک خواستار کف سازی اضطراری این دو گذر شد و گفت: شهروندان در خصوص وضعیت گذر سپهداری بسیار گلایه دارند، مقرر بود راه و شهرسازی کف سازی گذر را انجام دهد، اما هنوز انجام نشده است و از طرفی شرکت آب و فاضلاب گذر سلاخ ها را کندمان کرده، اما چاله های آن باقی مانده است و همین امر نارضایتی مردم را در پی داشته است و باید در اسرع وقت بهسازی این دو گذر به مانند گذر آقاضیا و نوذری انجام گیرد.

شهردار بافت تاریخی اراک در خصوص پیاده راه سازی خیابان حصار اظهار کرد: کمیسیون ماده 5 با کلیت طرح پیاده راه سازی خیابان حصار موافقت کرده است و باید زیرساخت های لازم فراهم شود، اما در ابتدای امر نیاز به فضایی برای ایجاد پست برق هستیم.

ساختمان های قدیمی شهر در حال تخریبند

به گزارش وبلاگ تمبوک، رییس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شورای شهر اراک گفت: شورای شهر طی دو سال اخیر بر هویت شهری اراک تاکید بسکمک داشته است، اما متاسفانه تهیه طرح جامع بازار بسیار طولانی شده است.

فرزانه رحمتی با بیان اینکه شهرداری و شورای شهر رویکرد مثبتی نسبت به مرمت بازار دارد، اضافه کرد: لازم است تا قبل از فصل بودجه ریزی طرح جامع بازار اراک تهیه و تصویب شود تا شهرداری بودجه لازم برای کمک به مرمت بازار را در بودجه آینده خود در نظر گیرد.

وی اضافه کرد: متاسفانه ساختمان های قدیمی شهر در حال تخریبند و لازم است که تعیین تکلیف در این راستا صورت گیرد، شهرداری در برخی از ساختمان ها امکان ورود ندارد و میراث فرهنگی نیز کاری برای آنها نمی کند ولی با توجه به احتمال ریزش و خطر برای شهروندان و عابران باید تکلیف این ساختمان ها روشن شود.

مرمت کاروانسراهای بازار بسیار مهم است

در این جلسه رییس هیات امنای بازار تاریخی اراک شرح داد: در سال گذشته مصوب شد که تمامی تصمیمات، برنامه ریزی ها، مرمت و ساماندهی و حتی انتخاب نوع مصالح برای مرمت بازار با هماهنگی بازاریان و متناسب با بافت بازار باشد که این امر به انجام نرسید و حتی مشاور طرح مرمت و احیای بازار برای پیشنهادات خود ادله و بازدید میدانی قوی نداشت و این امر باعث اعتراض بازاریان شد.

علیرضا عسگری تاکید کرد: مشاور طرح باید قوی عمل می کرد با وجود اعتراض کسبه به استفاده از آجر برای کف سازی بخشی از بازار، محکم بر تصمیم خود می ایستاد و اجازه استفاده از سنگ به جای آجر را نمی داد، اما به دلیل ارائه ندادن ادله محکم کف بازار سنگ شد که این امر به پی و بنیان بازار آسیب خواهد زد.

وی با بیان اینکه قبل از احیا حتما باید مرمت بازار تکمیل شود، گفت: در حال حاضر مالکان و بازاریان کاروانسرای حاج باشی آمادگی دارند که کاربری تعیین شده را اجرایی کنند و لازم است کار مرمت و احیا از کاروانسراهای بازار آغاز شود.

عسگری اضافه کرد: بیش از 50 واحد صنفی بازار تعطیل شده و به اجاره نرفته اند، اما با این حال و با همه مسائل هنوز کاروانسراها زنده اند و بسکمک از جوانان مشاغل هنری را در این کاروانسراها توسعه داده اند. برای اولین بار تور نیم روزه بازار گردی توسط هیات امنای بازار اجرایی و استقبال بسیار خوبی از آن شد. برای نگهداری از بازار باید گردشگری را توسعه داد و برای توسعه گردشگری باید مرمت و احیای بازار انجام گیرد که هیات امنا در این راستا پیشقدم خواهد شد و حتی امکان برگزاری تورهای تفصیلی برای معرفی بازار اراک وجود دارد.

کف بازار باید آجر می شد، اما سنگ شد

به گزارش وبلاگ تمبوک، در این جلسه مسئول پروژه مرمت بازار اراک و یکی از اعضای تیم مشاور، با اشاره به ضرورت توجه به رویکرد فرهنگی و اجتماعی در بازار اراک در کنار نگاه اقتصادی، بیان نمود: مشاور طرح برای کف سازی بازار، آجر را پیشنهاد داد اما به دلایلی که جزئیات آن را نمی دانیم، کف بازار سنگ شد و از طرح ارائه شده توسط مشاور تنها دریچه های تاسیسات به مرحله اجرا رسید.

نگارنده با بیان اینکه مشاور طی 10 ماهه اخیر دریافتی نداشته است، اما علیرغم دریافت نکردن مبلغ مد نظر، تمام تعهدات خود را نسبت به اثر ملی انجام داد و بی مهری دید، گفت: متاسفانه حتی برای دریافت اطلاعات و فایل هایی از وضعیت موجود بازار از دستگاه های مرتبط با مسائل جدی روبرو بودیم که امیدواریم در ادامه کار این بی مهری ها وجود نداشته باشد و حداقل با پیمانکار مرمت بازار این چنین رفتار نشود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کف سازی اضطراری گذر سپهداری و سلاخ های بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کف سازی اضطراری گذر سپهداری و سلاخ های بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید