چرا قوز می کنیم؟

به گزارش وبلاگ تمبوک، زمانی خمیده شدن پشت آدم ها نماد سالمندی بود اما این روزها سبک زندگی ما و مسائل زندگی باعث شده است که کمتر به سلامت مان توجه کنیم و ناگهان یک روز جلوی آینه برویم و ببینیم که در سنین جوانی هم کمی خمیده به نظر می رسیم. برای مبتلا نشدن به چنین حالتی چه باید کرد؟ برای درمان این مشکل، چه؟ دکتر هومن

چرا قوز می کنیم؟

چرا قوز می کنیم؟

مصاحبه با دکتر هومن بخشی، متخصص ارتوپدی

زمانی خمیده شدن پشت آدم ها نماد سالمندی بود اما این روزها سبک زندگی ما و مسائل زندگی باعث شده است که کمتر به سلامت مان توجه کنیم و ناگهان یک روز جلوی آینه برویم و ببینیم که در سنین جوانی هم کمی خمیده به نظر می رسیم. برای مبتلا نشدن به چنین حالتی چه باید کرد؟ برای درمان این مشکل، چه؟ دکتر هومن بخشی، متخصص ارتوپدی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به این سوال پاسخ می دهد.

آقای دکتر! در اصطلاح طبی، قوز کردن یعنی چه؟

کیفوز ستون مهره ها همان قوز است که مردم با آن آشنا هستند و اگر بخواهیم عبارت فارسی صحیح تری برای آن به کار ببریم، باید بگوییم گوژپشتی. کیفوز انواع مختلفی دارد و در سنین مختلف، علل متفاوتی آن را ایجاد می نمایند.

ممکن است درباره انوع کیفوز شرح بیشتری بدهید؟

بله؛ به طور کلی دو نوع کیفوز داریم.

کیفوز برگشت پذیر: این نوع کیفوز شیوع زیادی در جامعه دارد و به علت شرایط های بد بدن هنگام راه رفتن و نشستن به وجود می آید. معمولا در خانم های جوان که کمی هم چاق هستند، دیده می گردد. در این نوع کیفوز اگر بیمار سعی کند پشت خود را صاف بگیرد قابلیت بهبودی وجود دارد. عده ای از بیماران به علت ضعف های عضلانی ناشی از بیماری های مختلف دچار این نوع کیفوز می شوند که با بهبود قدرت عضلات معمولا قوز آنها از بین خواهد رفت.

کیفوز ثابت: در این مورد تغییر شکل ستون فقرات قابل اصلاح نیست و هر چه قدر بیمار سعی در صاف نگاه داشتن ستون فقرات و تقویت عضلات کند، بی فایده است. بیماری های متعددی سبب این نوع کیفوز می شوند؛ از جمله: بیماری های روماتولوژی، بیماری شوئرمن در افراد جوان، شکستگی های مهره ای در اثر پوکی استخوان و افزایش سن. گاهی فرد متوجه این شکستگی نمی گردد و به مرور زمان گوژپشتی پیشرفت می نماید.

عواقب کیفوز برای بدن چیست؟

کیفوز علاوه بر ایجاد مسائل در ستون مهره ها و تضعیف عضلات پشتی با تغییر شکل ستون مهره ها سبب کاهش حجم قفسه سینه می گردد. به مرور زمان حجم ریه ها کم شده و فشار روی سیستم قلبی ریوی افزایش می یابد. بعلاوه با بالا رفتن سن، ستون فقرات دچار استئوآرتریت (همان آرتروزی که به غلط میان مردم مصطلح است) و درد های مداوم می گردد و می تواند برای بیمار شرایط ناگوار و ناتوان نماینده ای را ایجاد کند.

برای درمان چه باید کرد؟

ابتدا باید تعیین گردد که بیماری کیفوز از کدام نوع است. اگر کیفوز در اثر بیماری های یاد شده باشد، باید اقدامات درمانی لازم هرچه سریع تر صورت گیرد. برای مثال، اگر فرد به بیماری شوئرمن شدید مبتلاست ممکن است به عمل جراحی احتیاج داشته باشد و اگر بیماری او خفیف تر است باید بریس (قوزبند) ببندد. در مواردی که کیفوز به علت بد نشستن (به ویژه هنگام مطالعه کردن و پشت میز تحریر نشستن یا تماشای تلویزیون) به وجود می آید افراد باید سعی نمایند عضلات پشتی خود را تقویت نموده و به صورت صاف بنشینند. برای تقویت عضلات پشتی ورزش های خاصی از جمله شنا و به خصوص کرال پشت توصیه می گردد.

آیا استفاده از قوزبند راه میان بری برای از بین بردن قوز نیست؟

بستن قوزبند برای افرادی که به طرز غلطی می نشینند، چندان توصیه نمی گردد زیرا هنگامی که قوزبند بسته شد، خودش به تنبلی و تضعیف عضلات منجر خواهد شد و ضعف عضلات به مرور زمان قوز را تشدید می نماید.

چه بیماری هایی باعث تشدید قوز می شوند؟

پوکی استخوان بیماری ای است که معمولا در سنین بالا (در خانم های یائسه و آقایان بالای 70 سال) به وجود می آید و در نتیجه آن، استخوان ها ضعیف می شوند. در آنالیز های تازه مشاهده شده که مهم ترین عامل برای پیشگیری از پوکی استخوان ورزش منظم و مصرف کلسیم و ویتامین D کافی درسنین نوجوانی و جوانی است. کمبود ویتامین D و بعضی دیگر از بیماری ها و بدخیمی های خونی هم قوز را تشدید می نمایند.

آیا ضروری است برای تامین کلسیم مورد احتیاج و پیشگیری از پوکی استخوان از سنین جوانی مکمل های کلسیم مصرف کرد؟

معمولا افراد جوان احتیاجی به مکمل کلسیم ندارند و با تغدیه مناسب اندازه کلسیم مورد احتیاج خود را دریافت می نمایند، اما تغذیه مناسب خود عامل مهم و قابل آنالیز است. باید از شیر و لبنیات کافی در رژیم غذایی خود بهره برد. نوجوانان و جوانان روزانه به 1200 میلی گرم و افراد 30 تا50 ساله روزانه حدود 1000 میلی گرم کلسیم احتیاج دارند که می توانند آن را به وسیله غذا دریافت نمایند اما به خانم هایی که به سن یائسگی رسیده اند، توصیه می گردد حتما از قرص کلسیم استفاده نمایند. تجویز کلسیم باید به وسیله پزشک صورت گیرد زیرا اندازه کلسیم برای هر بیمار به شرایط او، پوکی استخوان و احتیاجش بستگی دارد. اگر قرص کلسیم به طور خودسرانه مصرف گردد احتمال ایجاد سنگ کلیه در افراد با زمینه قبلی بالا خواهد رفت.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "چرا قوز می کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا قوز می کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید