این رد پای 113 میلیون ساله!، عکس

به گزارش وبلاگ تمبوک، ایسنا نوشت: دانشمندان در کشفی عجیب ردپای 113 میلیون ساله یک دایناسور را در بستر خشک شده یک رودخانه پس از وقوع خشکسالی شدید و پایین آمدن سطح آب در تگزاس آمریکا، مشاهده کردند.

این رد پای 113 میلیون ساله!، عکس

پس از خشک شدن رودخانه ای در تگزاس آمریکا، ردپای یک دایناسور با قدمتی معادل 113 میلیون سال کشف شد.

به گفته کارشناسان، گِل موجود در این خط ساحلی به علت رسوبات کربنات کلسیم حاصل از پوست سخت پوستان، قوام ایده آلی را برای حفظ این ردپاها ایجاد نموده است.

این ردپاها که عمدتاً گمان می رود متعلق به گونه دایناسور آکروکانتوسور(Acrocanthosaurus) با وزن هفت تن و ارتفاع 4.5 متر است، به وسیله کارشناسان در پارک استانی دره دایناسور در تگزاس پیدا شد.

مقامات می گویند که گونه ساروپازیدین(Sauroposeidon) که حدود 18 متر قد و حدود 44 تن وزن داشته است نیز احتمالاً صاحب بعضی از این ردپاها است.

تصاویری که به وسیله مسئولان این پارک در رسانه های اجتماعی منتشر شده است، این ردپاهای تازه کشف شده را نشان می دهد که به صورت شیارهای عمیقی در بستر گل آلود رودخانه ظاهر شده اند.

به گفته وب سایت این پارک استانی، بسیاری از ردپاهای ددانتها، الگوی سه انگشتی متمایز خود را نشان نمی دهند، زیرا این ردپاها در گلی روان و عمیق نقش بسته اند که آثار انگشتان پا در آنها مدفون شده است.

خزنده انتها شامل گونه های دایناسورهای گیاه خوار مانند دوتیکری و برانتوسور هستند که پاهای بزرگی شبیه به فیل داشتند، در حالی که ددانتهای مانند تی رکس ها دارای پاهای پنجه دار و سه انگشتی بودند. هر دو نوع نیز از آخرین دایناسورهایی بودند که در نهایت با برخورد یک سیارک غول پیکر به زمین در 66 میلیون سال پیش از بین رفتند.

در وب سایت پارک آمده است: پس از خشکسالی سال 2022، ردپای دایناسورهای بزرگ که معمولاً زیر آب و گل هستند، در رودخانه پالکسی در پارک استانی دره دایناسور ظاهر شد.

گمان می رود که قدمت ردپاهای مکشوفه در این پارک به اواسط دوره کرتاسه بازمی شود، زمانی که منطقه دالاس تگزاس در ساحل دریا قرار داشته است.

بر اساس گزارش ها، از هفته گذشته بیش از 60 درصد از استان تگزاس یکی از شدیدترین خشکسالی ها را تجربه نموده است. این استان بعلاوه موج گرمای شدیدی را تجربه نموده است که میلیون ها نفر را تحت هشدار گرمای بیش از حد قرار داده است.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "این رد پای 113 میلیون ساله!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این رد پای 113 میلیون ساله!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید