ثبت 5 اثر استان مرکزی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس

به گزارش وبلاگ تمبوک، پنج اثر میراث فرهنگی ناملموس استان مرکزی در همایش ملی شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور در اردبیل ثبت ملی شد.

ثبت 5 اثر استان مرکزی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس

به گزارش وبلاگ تمبوک به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، محسن کریمی معاون میراث فرهنگی این استان در شرح این خبر گفت: همایش ملی شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس به میزبانی استان اردبیل در شهر سرعین برگزار گردید، که در این شورا پنج اثر از استان مرکزی را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ثبت کرد.

او اضافه نمود: یکی از پرونده هایی که در این همایش ثبت شد، هنر و مهارت فراوری درویشی دوزی یا تفرشی دوزی شهرستان تفرش است که در گذشته برای تزیین البسه سنتی و پارچه های پوششی بر روی چوب رختی، روکرسی، روی چمدانی و... استفاده می شده است و در حال حاضر هنرمندان فعال در زمینه رودوزی های سنتی در سطح استان از این نوع سوزن دوزی در آثار خود بهره می برند.

وی اضافه نمود: مهارت فراوری فولاد جوهری در اراک که شیوه ایجاد نقوش روی فلز است و با فناوری خاص اجرا می گردد نیز پرونده دیگری است که در این شورا به ثبت رسید.

کریمی در ادامه گفت: این نوع فولاد در دوران صفویه در ایران به اوج خود رسید و از رشته های منسوخ شده است که پس از صدها سال توسط هنرمند وحید امیری سنجانی هنرمند در رشته آثار فلزی در شهر اراک احیا شد.

او اضافه نمود: شیوه اجرای گروه موسیقی سنتی هالای، داستان خوانی تیلیم خان و مهری در ساز عاشیق های منطقه ساوه و دانش تهیه ماماتک و کاربرد آن در طب سنتی منطقه بزچلو نیز سه اثر دیگری است که از این استان به ثبت ملی رسیده است.

تاکنون در استان مرکزی 36 اثر در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده که با ثبت 5 اثر دیگر، تعداد آثار ناملموس ثبتی استان مرکزی به 41 اثر می رسد.

منبع: میراث آریا

به "ثبت 5 اثر استان مرکزی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت 5 اثر استان مرکزی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید