به گزارش وبلاگ تمبوک، دانشمندان بریتانیایی به یافته های جدیدی درباره ویروس کووید-19 رسیدند. آن ها گمان می برند آغاز این ویروس به ماه سپتامبر سال گذشته برگردد و حتی شاید شیوع آن از ووهان چین آغاز نشده باشد.

محققان دانشگاه کمبریج در ماه های گذشته سعی کردند یک نقشه برداری ژنتیکی از نقطه صفر شیوع ویروس کرونای جدید داشته باشند تا به منشا واقعی این بیماری کشنده برسند.

این محققان برای کشف اطلاعات جدید سفرهایی به چین و شهر ووهان، استرالیا، کشورهای اروپایی و نقاط دیگر جهان داشتند. این دانشمندان تا کنون سه نوع متمایز از این ویروس را با مشخصات متفاوت کشف کردند که در نقاط مختلف جهان گسترش یافته است.

آن ها با ساخت یک شبکه از 1000 ژنوم کروناویروس به این حدس رسیدند که تاریخ درست و دقیق آغاز این بیماری در جهان بیت بازه 13 سپتامبر تا 7 دسامبر باشد.

کروناویروس Type A که اعتقاد دارند ژنوم اصلی ویروس است که به انسان ها سرایت می کند و نزدیک ترین نوع آن به Covid-19 است؛ در بدن خفاش ها یافت می شود. این نوع ویروس کرونا بیشتر در بیماران چینی و امریکایی یافت می شود ولی رایج ترین نوع ویروس در کشور چین نیست.

در کشورهای اروپایی و چین بیشتر ویروس کرونا نوع دوم (type B) یافت شده است. این ویروس در شهر ووهان چین همه گیر و باعث قرنطینه و تعطیلی کامل آن شد. همچنین، در استان هوبی چین مشاهده شده و در شب های کریسمس شیوع آن افزایش یافته است.

محتمل ترین فرضیه ها

محققان دانشگاه کمبریج در 500 مایل دورتر از ووهان، در استان گوانگونگ، 11 نمونه از بیماران کرونا گرفتند که نشان داد به ویروس کرونا نوع A مبتلا هستند. منشا شیوع این ویروس در این استان مشکوک و پر از ابهام است.

به همین دلیل، دانشمندان بریتانیایی این فرضیه که ویروس کرونا برای اولین بار از بازارچه محلی فروش حیوانات و موجودات آبزی در شهر ووهان چین آغاز شده را زیر سوال می برند و آن را بعید می دانند.

برخی مطالعات نشان می دهد اولین بیماران شناسایی شده اصلا در این شهر نبودند. یافته دیگر این دانشمندان نشان می دهد ویروس کرونا نوع C یک گونه جهش یافته از نوع B است و از طریق کشور سنگاپور به اروپا و استرالیا سرایت کرده است.

ویروس کرونا نوع C بیشتر در هنگ کنگ مشاهده شده و به نظر نمی رسد مبدا آن کشور چین باشد.

دانشمندان می گویند ویروس کرونا که با نام علمی SARS-CoV-2 شناخته می شود؛ ویروسی است که دارد در تمام جهان گردش کرده و دائما فرآیند تکامل خودش را برای غلبه بر سیستم ایمنی بدن انسان ادامه می دهد.

این محققان می گویند هنوز دنبال یافته ها و جمع آوری اطلاعات بیشتر هستند ولی فعلا این فرضیه ها بیشتر به واقعیت نشان داده شده توسط نقشه برداری ژنوم ویروس کرونا نزدیک هستند. اگرچه ممکن است این فرضیه های تاریخ آغاز ویروس و مبدا آن باز هم اشتباه باشند.

اساتید دانشگاه کمبریج هنوز در حال مطالعه نمونه برداری های اولیه از بیماران کرونا در سال 2019 هستند.

منبع

منبع: یک پزشک

به "جدیدترین یافته های دانشمندان درباره ویروس کرونا: احتمالا از ماه سپتامبر آغاز شده و مبدا آن ووهان چین نیست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدیدترین یافته های دانشمندان درباره ویروس کرونا: احتمالا از ماه سپتامبر آغاز شده و مبدا آن ووهان چین نیست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید