خبرنگاران دستگاه های اجرایی گیلان مکلف به احیا و مرمت بناهای تاریخی در اختیار شدند

به گزارش وبلاگ تمبوک، رشت - خبرنگاران- مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اظهار داشت: سازمان بازرسی استان دستگاه های اجرایی را مکلف به مرمت بناهای تاریخی تحت تملک و در اختیار نموده است.

خبرنگاران دستگاه های اجرایی گیلان مکلف به احیا و مرمت بناهای تاریخی در اختیار شدند

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی این اداره کل، شهرود امیرانتخابی اعلام کرد: طبق ماده 98 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور، دستگاه های اجرایی به منظور صیانت از میراث فرهنگی و توسعه گردشگری مکلف به احیاء، مرمت و بهره برداری از بناهای تاریخی تحت تملک و اختیار هستند، از اینرو اداره کل امور مالی و دارایی استان نیز در راستای اجرای این قانون، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان را از هزینه کرد برای مرمت بناهای تحت تملک سایر دستگاه های اجرایی منع کرده است.

وی ادامه داد: اما این قانون نیز مغفول ماند و بعضی از دستگاه های اجرایی استان نسبت به مرمت، بازسازی و ساماندهی ابنیه تاریخی تحت اختیار اقدام نکردند و طبق قانون اداره کل گیلان نیز از مرمت این آثار منع شده است.

وی اعلام کرد: پس از پیگیری های مکرر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان به منظور صیانت از ابینه تاریخی و اجرای قانون مزبور، سازمان بازرسی گیلان با صدور نامه ای دستگاه های اجرایی را مکلف به مرمت بناهای تاریخی تحت تملک و در اختیار کرد.

وی گفت: از تعداد 527 اثر منقول مربوط به بناهای تاریخی ثبت شده تنها 56 بنا در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان بوده و مابقی آثار تاریخی استان تحت تملک سایر ارگان ها و ادارات است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان توضیح داد: این آثار شامل 54 بنای تاریخی در تملک اداره کل اوقاف، 23 پل تاریخی مربوط به اداره راه و شهرسازی و آب منطقه ای، 11 مورد مربوط به اداره کل آموزش و پرورش، 21 بنا در اختیار امور مساجد استان، 12 اثر در اختیار شرکت ماهیان خاویاری ایران (شیلات ایران)، 13 بنا در اختیار شهرداری های استان، 30 مورد نیز در اختیار دستگاه های دولتی نظیر پست، ارشاد و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و ...است که بعضا نیازمند مرمت های اضطراری از سوی دستگاه های متولی و مالک هستند.

استان گیلان با دارا بودن 1173 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی، رتبه چهارم به لحاظ تراکم آثار تاریخی را در کشور دارد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران دستگاه های اجرایی گیلان مکلف به احیا و مرمت بناهای تاریخی در اختیار شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دستگاه های اجرایی گیلان مکلف به احیا و مرمت بناهای تاریخی در اختیار شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید