زیاد عرق می کنید؟

به گزارش وبلاگ تمبوک، تا به حال دیده اید، بعضی از افراد وقتی از کنار شما عبور می کنند توده ای از هوایی نامطبوع از جلوی بینی شما می گذرد؟ چرا بعضی ها بدنشان بوی بد می دهد؟ آیا به بهداشت شان توجه نمی کنند یا خاصیت بدنشان این است؟ در این باره و راه های مقابله با بوی بدن، بیشتر بدانید.

زیاد عرق می کنید؟

زیاد عرق می کنید؟

تا به حال دیده اید، بعضی از افراد وقتی از کنار شما عبور می کنند توده ای از هوایی نامطبوع از جلوی بینی شما می گذرد؟ چرا بعضی ها بدنشان بوی بد می دهد؟ آیا به بهداشت شان توجه نمی کنند یا خاصیت بدنشان این است؟ در این باره و راه های مقابله با بوی بدن، بیشتر بدانید.

بوی بدن برآیندی است از بوی ترشحات طبیعی و غیرطبیعی بدن (از قبیل عرق، چربی، ادرار و...)، بوی ناشی از تاثیر باکتری ها و میکروب ها بر این فرآورده ها؛ بوی مواد مالیده شده به بدن و یا لباس، بوی پوشاک و... ترشحات طبیعی پوست اغلب بوی چندانی ندارند ولی لحظاتی پس از خروج این مواد از بدن، باکتری ها و عوامل موجود روی پوست شروع به فعالیت در این محیط گرم و مرطوب می کنند. این باکتری ها روی پوست هر فردی وجود دارند و بیشتر هم در نواحی زیر بغل، کشاله ران، فضای میان انگشتان پا و حفره بینی (نواحی گرم و مرطوب) تجمع و رشد می کنند. به خصوص که در چنین نواحی امکان تبخیر عرق به راحتی نواحی دیگر وجود ندارد. حال با توجه به این واقعیت ها می توان حدس زد که پاکیزگی و رعایت بهداشت حرف اول را در کنترل بوی بدن می زند چرا که عوامل ایجاد بوی نامطبوع به این ترتیب از پوست زدوده می شوند. در اینجا ذکر نکته ای خالی از فایده نخواهد بود و آن اینکه موهای زیربغل و کشاله ران قادرند عرق و باکتری ها را در خود نگه دارند، بنابراین اصلاح موهای این نواحی به کاهش بوی بدن کمک خواهد کرد. لباس هم قادر است بو را در خود حفظ کند و این مساله اهمیت پوشیدن لباس های تمیز را نشان می دهد. امروزه فرآورده هایی با نام دئودورانت (خوش بو کننده) و ضدعرق در بازار وجود دارد که البته هیچ گاه جای پاکیزگی و بهداشت را نمی گیرند ولی مفید هم هستند.

ترکیبات ضدتعریق

امروزه با کمک روش های مختلفی چون درمان بیماری های زمینه ای استفاده از ترکیبات ضدعرق از جمله املاح آلومینیوم، زیرکونیوم، تزریق بوتولینوم توکسین در محل، آیونتوفورز و داروهای آنتی کولینرژیک و در نهایت روش های بایوفیدبک و سمپاتکتومی (جراحی ) سعی در کاهش تعریق در چنین افرادی می کنند. البته به یاد داشته باشیم که هیچ یک از فرآورده هایی که امروزه با نام ضدعرق استفاده می شود جریان عرق را به طور کامل متوقف نمی سازد و اصولا هم چنین چیزی مطلوب نیست چرا که ترشح عرق از عملکردهای ضروری پوست جهت کنترل دمای بدن و متابولیسم آب و دفع مواد زاید از بدن است. فرآورده های ضدعرق تا 20 تا 40 درصد ترشح غدد عرق را کاهش می دهند. به طور کلی می توان فرآورده های مربوط به تعریق را به دو گروه عمده تقسیم کرد. گروهی که بر عملکرد تعریق موثرند و گروهی که اثری بر عملکرد تعریق ندارند. دئودورانت ها (خوش بو کننده ها) به طور عمده از فرآورده های آرایشی هستند که اثری بر عملکرد تعریق ندارند و تنها بوی بدن را کنترل می کنند. گرچه بعضی از دئودورانت ها حاوی مواد ضدعفونی کننده و ضدباکتری هم هستند ولی اغلب تکیه اصلی این مواد بر کنترل بوی بدن به کمک مواد معطر است و در واقع این ماده خوش بو اساس ترکیب آنها را تشکیل می دهد. دئودرانت ها به طور عمده به صورت اسپری در بازار موجودند.

صابون های خوش بو

امروزه صابون هایی با نام صابون های دئودورانت عرضه شده که بیشترشان حاوی مواد ضدعفونی کننده و ضدباکتری هستند. این مواد شیمیایی پس از شسته شدن و آب کشیدن پوست، به جای مانده ای روی پوست به جا می گذارند که موجب کاهش جمعیت باکتری روی پوست و بنابراین مهار بوی بد حاصل از عملکرد این باکتری ها بر ترشحات بدن می شوند. این فرآورده ها با آنکه نسبت به صابون های معمولی اثر بهتری در کاهش جمعیت باکتری های پوستی دارند ولی بوی بدن را به طور کامل رفع نمی کنند و اغلب فرد لازم است از یک فرآورده دئودورانت و یا ضدعرق دیگر هم استفاده کند.

دئودورانت ها

خوب است که اشاره ای به ترکیباتی به نام دئودورانت داشته باشیم. دئودورانت ها موادی هستند که کمک می کنند تا آثار پوشانندگی بوی سایر ترکیبات فرمولاسیون های خوش بوکننده ها (بالاخص خوش بوکننده های دهان) افزایش یابد. در مواردی که روغن های گیاهی به تنهایی احساس خوبی ایجاد نکنند استفاده از این مواد (دئودورانت ها) با غلظت 10 تا 2000 پی.پی.ام توصیه شده است. گاهی برای آنکه بوی دئودورانت ها و مواد معطر تعدیل شود، دو یا چند ماده معطر را به درجات متعدد با هم مخلوط می کنند. به این ترتیب، ترکیب حاصله بوی مطلوبی پیدا می کند که بوی نامطلوب زمینه را می پوشاند. بعضی مواد موجب غیرفعال شدن موقت گیرند ه های بویایی بینی می شوند و در عمل به صورت یک دئودورانت عمل می کنند. انواع روغن های طبیعی گیاهی، عصاره چای، لاواندر یا اسطوخودوس، سدر، رزماری و اسانس لیمو هم از این خاصیت بهره می برند. دو ماده شیمیایی که امروزه به خصوص در ترکیبات شوینده ضدباکتری (صابون ها و...) به کار می فرایند، تریکلوکربن و تریکلوزان است.

تریکلوکربن به طور معمول در غلظت های 5/0 تا 5/1 درصد با اثر بر غشای سلولی میکروب های گرم مثبت آنها را از بین می برد. تری کلوزان هم بر میکروب های گرم مثبت و گرم منفی اثر می کند و از اجزای تشکیل دهنده بسکمک از دئودورانت ها، صابون های جامد و سایر فرآورده های خوش بو کننده عرق است.

اگر فردی از تعریق بیش از حد رنج نمی برد و مشکل اولیه اش بوی بدن است می تواند مشکل خود را به کمک دئودورانتی ساده حل نماید ولی اگر بخواهد میزان تعریق را هم کاهش دهد باید از روش دیگری (چون فرآورده های ضدعرق) استفاده کند. فرآورد ه های ضدعرق به اشکال متعدد در بازار وجود دارند و هر فرد بنا به سلیقه و شکل و راحتی مصرف، نوع فرآورده را انتخاب می کند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "زیاد عرق می کنید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیاد عرق می کنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید