شکار یک سیاره غول پیکر عجیب!، عکس

به گزارش وبلاگ تمبوک، این یافته شگفت انگیز است زیرا قبلا تصور می شد که کوتوله های قرمز، که بسیار کوچک تر از خورشید ما هستند، قادر به میزبانی سیارات بزرگ نیستند.

شکار یک سیاره غول پیکر عجیب!، عکس

به گزارش خبرگزاری وبلاگ تمبوک ، اخترشناسان سیاره ای بزرگ را شناسایی نموده اند که به دور یک ستاره کوتوله قرمز، نوعی که معمولا در کهکشان راه شیری ما یافت می گردد، می چرخد. این سیاره که LHS 3154 b نام دارد، حداقل 13 برابر جرم زمین است و به دور ستاره ای به مقدار تنها 11 درصد جرم خورشید ما می چرخد، که دانشمندان را بر آن داشت تا در نظریه های چگونگی تشکیل سیارات در اطراف چنین ستاره های کوچکی تنو نظر نمایند.

این تحقیق که به وسیله سوورات ماهادوان، ستاره شناس استان پن، انجام شد و منتشر شد، نشان می دهد که نسبت جرمی بین این سیاره تازه کشف شده و ستاره آن بیش از 100 برابر بیشتر از نسبت بین زمین و خورشید است. این یافته، شگفت انگیز است زیرا کوتوله های قرمز، که بسیار کوچک تر و کمتر از خورشید ما هستند، قبلاً تصور می شد که قادر به میزبانی سیارات بزرگ نیستند.

LHS 3154، ستاره میزبان این سیاره مرموز، تنها 50 سال نوری از زمین فاصله دارد. علیرغم اینکه بسیار نزدیک است، با جرمی درست بالاتر از آستانه لازم برای پشتیبانی از همجوشی هیدروژن، به سختی آنقدر درخشان است که بتوان آن را به عنوان یک ستاره طبقه بندی کرد.

سیاره LHS 3154 b در فاصله تنها 2.3 درصد از فاصله زمین از خورشید به دور ستاره خود می چرخد و هر 3.7 روز یک بار به دور ستاره خود می چرخد، این فاصله حتی نزدیکتر از عطارد به خورشید ما در منظومه شمسی است.

ظاهراً ترکیب و مقدار LHS 3154 b شبیه نپتون، کوچکترین غول گازی منظومه شمسی است که قطری تقریباً چهار برابر زمین دارد. با این حال، به علت مدار نزدیک آن به ستاره میزبان و طبیعت احتمالی گازی آن، بعید به نظر می رسد که از حیات پشتیبانی کند.

وجود چنین سیاره بزرگی در اطراف یک کوتوله قرمز سوالات قابل توجهی را در خصوص روند شکل گیری سیاره به ویژه در اطراف ستاره های کم جرم ایجاد می نماید. درک سنتی این است که قرص تشکیل دهنده سیاره در اطراف یک ستاره با جرم ستاره متناسب است، و نشان می دهد که یک ستاره کم جرم دارای قرصی مشابه با جرم کم است که احتمالاً قادر به فراوری سیاره ای به بزرگی LHS 3154 b نیست.

این سیاره فراخورشیدی خارق العاده با استفاده از ابزاری بر روی تلسکوپ Hobby-Eberly در رصدخانه مک دونالد دانشگاه تگزاس شناسایی شد. HPF برای کشف سیاراتی در اطراف ستارگان نسبتاً خنک با پتانسیل وجود آب مایع در سطح آنها طراحی شده است. تشخیص LHS 3154 b با مشاهده یک لرزش ظریف در ستاره میزبان، ناشی از اثرات گرانشی مدار سیاره ممکن شد.

• طوفان خورشیدی امشب به زمین می رسد!/ خورشید در شرف انفجار است یا زمین ذوب می گردد؟

• این تصویر یک هیولای واقعی است؟/ عکس

ماهادوان اظهار داشت که با ساخت ابزارهای نو و بهبود دقت مقدار گیری، دنیا همچنان ما را شگفت زده می نماید و نشان می دهد که هنوز در خصوص سیارات و شکل گیری آن ها چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. این کشف نه تنها به دانش ما می افزاید، بلکه راه های نوی را برای درک تنوع سیستم های سیاره ای در کیهان باز می نماید.

منبع: indiatoday