غازهای خاکستری مهمان تالاب زریبار مریوان شدند

به گزارش وبلاگ تمبوک، محیطبانان یگان حفاظت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان در جریان گشت و کنترل تالاب زریبار، پیروز به مشاهده تعداد 19 قطعه غاز خاکستری مهاجر در این دریاچه شدند.

غازهای خاکستری مهمان تالاب زریبار مریوان شدند

به گزارش وبلاگ تمبوک به نقل از ایرنا، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست مریوان روز یکشنبه اول دیماه گفت: غاز خاکستری از جمله پرندگان مهاجری است که با شروع فصل سرما در عرض های شمالی، به سوی مناطق جنوبی و گرجهت مهاجرت می نماید.

ابراهیم همت بلند افزود: این پرندگان مهاجر در جهت مهاجرتشان به مناطق گرجهتی، مدتی را برای استراحت، تغذیه، جوجه آوری و زمستان گذرانی در تالاب زریبار مریوان به سر می برند.

وی افزود: چنگر معمولی، کاکائی، خوتکا، اردک سرسبز، غاز خاکستری، فلامینگو از جمله پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی هستند که در فصل سرد سال، مهمان تالاب زریبار مریوان می شوند.

غاز خاکستری پرنده ای است با 83 سانتیمتر طول و بزرگترین غاز در منطقه است، منقارش ضخیم و به رنگ صورتی و سر و گردنش خاکستری و پاهایش صورتی رنگ است.

بدن زیر تنه این پرنده خاکستری با رگه های کوچک سیاه است و به صورت دسته جمعی از منطقه ای به منطقه دیگر کوچ می نماید، این پرنده، در مناطق تالابی، باتلاق ها، دشت های سیلابی، سواحل دریاچه ها و رودخانه ها به سر برده و در کنار اراضی باتلاقی و روی زمین آشیانه می سازد.

تالاب زریبار هفتمین تالاب ثبت شده ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کنوانسیون بینالمللی رامسر است که فرآیند ثبت آن از یک دهه پیش شروع شده بود.

پناهگاه حیات وحش و تالاب زریبار دارای حجم تقریبی آب بیش از 30 میلیون مترمکعب است و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می گردد.

طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود 1.6 کیلومتر، وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب 2 و 6 متر است.

زریبار در یک دره طولی وسیع واقع شده است و از 2 طرف غرب و شرق با کوه های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه زارهای نیمه انبوه تشکیل می دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.

گیاهان شناوری چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه هایی از گیاهان خاردار و گونه های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت بند، پیچک ها، لویی، بزواش، جگن و نعناع پوشش گیاهی این تالاب را تشکیل می دهد.

سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی و ماهی گامبوزیا از جمله گونه های بومی و ماهی آمور سفید، کپور آیینه ای، کپور معمولی، کپور سرگنده (بیگ هد) و فیتوفاک از جمله گونه های غیربومی این دریاچه است.

شهرستان مرزی مریوان در فاصله 130 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "غازهای خاکستری مهمان تالاب زریبار مریوان شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غازهای خاکستری مهمان تالاب زریبار مریوان شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید