مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا وارد فاز بین المللی می گردد

به گزارش وبلاگ تمبوک، مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به عنوان اولین مرکز تحقیقات در حوزه حوادث و بلایا، پس از یک دوره فعالیت 10 ساله و فراوری شواهد علمی، با دریافت موافقت اصولی از وزارت بهداشت، ارتباطات بین المللی خود را گسترش می دهد.

مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا وارد فاز بین المللی می گردد

دکتر حمیدرضا خانکه معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اضافه نمود: این مرکز تحقیقاتی که اولین مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا در کشور است ، پس از اخذ مجوز رسمی و موافقت اصولی وزارت بهداشت، امکان مشارکت علمی با سازمان جهانی بهداشت و دانشگاه های معتبر داخل و خارج از کشور، و همچنین، استفاده از منابع اقتصادی داخل و خارج از کشور را خواهد داشت.

وی تاکید نمود: مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا، می تواند بیش از گذشته با انجام پروژه های کاربردی و فراوری شواهد علمی، آمادگی نظام سلامت را در زمینه سلامت در حوادث و بلایا ارتقاء بدهد.

خانکه اظهارداشت: چون سلامت ، مهمترین مطالبه مردم در هر حادثه می باشد و وزارت بهداشت نیز متولی سلامت جامعه است ، کوشش می کنیم تا با فعالیت بیش از پیش مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا ، تربیت دانشجویان تا سطح دکتری و انتشار اولین مجله علمی - پژوهشی انگلیسی زبان در حوزه سلامت در حوادث و بلایا ، شواهد علمی مورد احتیاج نظام سلامت را تامین کنیم .

وی با اشاره به همکاری پنج عضو هیات علمی ثابت و سه عضو وابسته در مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا، اضافه نمود: این مرکز تحقیقاتی دارای اساتید برجسته ملی و بین المللی از دانشگاه لایپزیک آلمان و دانشگاه های معتبر کشورهای کانادا و سوئد است که تمایل به انجام مطالعات مشترک و فعالیت های بین المللی نیز با مرکز تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی دارند.

به گفته معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، در مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا، سه حوزه اصلی 1- حوادث و بلایای طبیعی و کاهش خطر حوادث و بلایا در حوزه سلامت ، 2- حوادث ترافیکی و معلولیت ها و مصدومیت های ناشی از آن، و 3- تغییرات جوی و گرم شدن کره زمین و تاثیر آن بر سلامت مردم ، به عنوان محور کار مطرح است.

وی اعلام کرد: مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا، بطور تخصصی از حدود ده سال پیش شروع به کار نموده و مطالعات افزایش آمادگی بیمارستانی و پیش بیمارستانی و توانبخشی در ابعاد مختلف جسمی ، روانی و اجتماعی را به انجام رسانده است.

خانکه از فعالیت های برجسته کشوری مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا گفت که اولین دستورالعمل (گادلاین) آمادگی بیمارستانی کشور که مورد تایید وزارت بهداشت نیز نهاده شد، در این مرکز فراوری شد، ضمن آنکه ، اولین ارزیابی سلامت در حوادث و بلایا و ارزیابی خطر ، سطح بندی حادثه و آمادگی روانی و بیمارستانی ، از دیگر فراوریات علمی مرکز تحقیقات سلامت در حوادث است که در سطح کشور، مورد استفاده قرار می گیرد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی همچنین درباره طرح های در دست اجرای مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا ، اظهارداشت: هم اکنون ، طراحی ابزار آسیب پذیری سالمندان در حوادث و بلایا، طراحی ابزار آمادگی روانی جامعه، طراحی ابزار سنجش توانایی سالمندان برای اخذ گواهینامه، طراحی مدل تیم های اضطراری در حوادث، طراحی مدل مراقبت از سالمندان در حوادث و بلایا ، طراحی ابزار ارزیابی حوزه پیش بیمارستانی در حوادث در دست اجرای محققان این مرکز تحقیقاتی است.

مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، یکی از هشت مرکز تحقیقات این دانشگاه است که هم اکنون ، محل دانش اندوزی و فعالیت های تحقیقاتی 13 دانشجوی دکتری ، یک دانشجوی پسادکتری (داخل کشور) و یک دانشجوی مشترک دکتری با دانشگاه لایپزیک آلمان ، می باشد.

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در بعضی از رشته ها مانند رشته تحصیلی سلامت در حوادث و فوریت های پزشکی به عنوان تنها برگزارکننده دوره های تحصیلات تکمیلی و phd ، و در تعدادی از رشته ها، نخستین مجری دوره های تحصیلات تکمیلی در کشور و حتی کشورهای منطقه شناخته شده است.

این دانشگاه در مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی کشور واقع شده است، و زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر

به "مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا وارد فاز بین المللی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا وارد فاز بین المللی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید