نماینده عراقی: نخست وزیر شدن الزرفی عراق را دچار مسائل منطقه ای می کند

به گزارش وبلاگ تمبوک، یک نماینده مجلس عراق، با انتقاد شدید از رئیس جمهور برای معرفی عدنان الزرفی جهت تشکیل کابینه، او را گزینه آمریکا دانست و گفت، آمریکا با این گزینه در پی ماندن در عراق است.

نماینده عراقی: نخست وزیر شدن الزرفی عراق را دچار مسائل منطقه ای می کند

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ تمبوک، حامد الموسوی نماینده مجلس عراق، برهم صالح رئیس جمهور کشورش را به باد انتقاد گرفت و از معرفی عدنان الزرفی برای نخست وزیری بشدت گله کرد.

الموسوی گفت، آمریکا از طریق حمایت از عدنان الزرفی برای نخست وزیر شدن، حمایت می کند تا عراق را همچنان پایگاه خود برای زیر نظر دریافت تحرکات در منطقه، نگاه دارد. برهم صالح رئیس جمهور نیز با معرفی الزرفی برای نخست وزیری ثابت کرد که خودش شخصیتی آمریکایی است.

این نماینده عضو ائتلاف الفتح به اسکای عراق گفت، نخست وزیر شدن الزرفی، عراق را دچار مسائل منطقه ای و بین المللی می کند و آمریکا از این مسئله بهره برداری خواهد کرد تا بقای نظامی خود در عراق را محقق کند. آمریکا عراق را پایگاهی قرار می دهد تا از آن، کل منطقه را زیر نظر بگیرد. این را رئیس جمهور آمریکا در سفر خود به پایگاه عین الاسد اعلام کرد.

به گفته این نماینده عراقی، فراکسیون های مجلس در حال رایزنی برای توافق بر سر شخصیتی میانه هستند تا حاکمیت کشور را حفظ کند و تن به فشار طرف های مختلف بین المللی ندهد. برهم صالح (رئیس جمهور) با نادیده دریافت نامزد کمیته هفت جانبه که برای معین نامزد نخست وزیری تشکیل شد، و با معرفی الزرفی نشان داد که شخصیتی آمریکایی است.

انتقادها از برهم صالح به دلیل عملکردش در معرفی نامزد نخست وزیری بالا گرفته است. دیروز چهارشنبه نیز خالد الاسدی عضو ائتلاف دولة القانون (به رهبری نوری المالکی نخست وزیر پیشین) اعلام کرد که برهم صالح با معرفی کردن عدنان الزرفی برای نخست وزیری در حقیقت وارد تقابل با احزاب و جریان های شیعی (مجلس) شد.

عراق از زمانی دچار بی ثباتی در رأس حاکمیت شده است که اعتراض های خیابانی از ابتدای ماه اکتبر 2019 (مهرماه 1398) آغاز شد.

به دنبال این اعتراضات، عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشین عراق درخواست استعفای خود را به مجلس عراق ارائه کرد و مجلس عراق نیز آن را پذیرفت.

پس از عبدالمهدی، برهم صالح رئیس جمهور عراق محمد توفیق علاوی را مامور تشکیل کابینه عراق کرد. محمد توفیق علاوی نیز شامگاه یکشنبه یازدهم اسفند ماه پس از به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضای مجلس در نشست آن روز برای رای اعتماد به کابینه وی، از تشکیل کابینه انصراف داد. صالح هم به دنبال آن اعلام کرد که طی 15 روز و بر اساس بند 75 قانون اساسی گزینه دیگری را برای تشکیل کابینه معرفی خواهد کرد و او بدون توجه به گزینه فراکسیون اکثریت مجلس، عدنان الزرفی را مأمور تشکیل کابینه جدید کرده که با اعتراض های جدی رو به رو شده است.

ص

منبع: خبرگزاری فارس

به "نماینده عراقی: نخست وزیر شدن الزرفی عراق را دچار مسائل منطقه ای می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماینده عراقی: نخست وزیر شدن الزرفی عراق را دچار مسائل منطقه ای می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید