چشم نوازی تالاب های بین المللی گلستان با انواع پرندگان مهاجر

به گزارش وبلاگ تمبوک، فصل شورانگیز طبیعت گلستان است که دوستداران طبیعت را به خود می خواند تا برای ملاقات تالابها، تکه ای از بهشت ایران زمین به نگارستان ایران زمین سفر نمایند.

چشم نوازی تالاب های بین المللی گلستان با انواع پرندگان مهاجر

به گزارش وبلاگ تمبوک از گرگان، تالاب های آلاگل، آلماگل، آجی گل و گمیشان از مجموعه تالاب های بین المللی کشور در دشت ترکمن صحرا و در نزدیک مرز ایران و ترکمنستان از مناطق مهم دیدنی استان گلستان است که سالانه طبیعت گردان و گردشگران زیادی را به خود جذب می نماید.

این تالاب ها زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر به شمار می فرایند و به علت این جاذبه های طبیعی در ایام مختلف پذیرای شمار زیادی از مسافران و گردشگران است.

برای رسیدن به این تالاب های با ارزش، باید جهت 80 کیلومتری شهر گنبدکاووس تا بخش مرزی داشلی برون در شمال این شهرستان را طی کرد که در این جهت می توان طبیعت بسیار زیبای شقایق ها و گندمزارها در فصل رویش و زندگی شتران در طبیعت کویری منطقه را مشاهده کرد.

این 3 تالاب بین المللی که در شمال شهرستان گنبدکاووس قرار گرفته است با 3 هزار و 27 هکتار وسعت، محل زمستان گذرانی پرندگان آبزی و کنارآبزی که از شمال سیبری به این تالابها مهاجرت می نمایند و نیز زیستگاه بعضی پرندگان بومی به شمار می رود.

تالاب آلاگل در چند کیلومتری مرز ترکمنستان و در مرکز شوره زار بزرگ ترکمن صحرا واقع شده و یک دریاچه آب شور است، به همین علت پرورش ماهیان آب شور دریای خزر به ویژه ماهی سفید و کپور در این تالاب رونق زیادی دارد.

تالاب آلماگل که به معنی دریاچه سیب از مجموعه تالاب های بین المللی ایران است که در سال 1975 در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

این تالاب که در فاصله حدود 270کیلومتری شهر گرگان واقع شده، دارای حدود 72 هکتار مساحت بوده و از شمال به اراضی کشاورزی و جنوب به روستای تنگلی محدود می گردد.

از میان تالاب های استان گلستان، تالاب گمیشان با آبگیری گسترده با نیزارهای انبوه در 45 کیلومتری گرگان حوالی بندرترکمن واقع شده است.

این تالاب 20 هزار هکتار وسعت دارد و ارتفاع آن 27 متر پائین تر از سطح دریاست که از یکسو با زمین های قرقابی و تپه ماهوری دشت وسیع ترکمن صحرا و از سوی دیگر با سواحل دریای خزر محدود است.

تالاب آجی گل 32 هکتار وسعت دارد، درختان گرم، نیزار و پوشش گیاهی تالاب مامنی برای پرندگان و چراگاهی برای دامهای روستائیان است و آب و هوای معتدل زمستان ترکمن صحرا سبب شده آب این تالاب زمستان ها یخ نزند و زیستگاه مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان مناطق شمالی شده اند.

آجی گل، در فصل زمستان پناهگاه میلیون ها پرنده مهاجری است که به آن پناه می آورند و این وظیفه بشر است تا زیستگاه تاریخی و طبیعی را حفظ کند و در فصل بهار مکان مناسبی برای طبیعت گردی است.

در این تالاب ها تا به امروز 85 گونه پرنده شامل 19 گونه بومی و 66 گونه مهاجر شناسایی شدند که از میان پرندگان مهاجر، 14 گونه بومی و بقیه گونه زمستان گذر هستند.

فلامینگو، غاز پیشانی سفید، پلیکان سفید و پاخاکستری، شاهی، عقاب دریایی و و انواعی از قوها، اردک ها، غازها، پرستوها و مرغان دریایی نیز در تالاب گلستان دیده شدند.

به تاکید کارشناسان، استان گلستان به عنوان گنجینه اکوتوریسم در ایران مطرح و معروف است و وجود جاذبه های فراوان نظیر تالاب ها در گلستان سبب شده تا فرایند استقبال از آن گسترش یابد.

استان گلستان یکی از 3 استان شمالی کشور است که با بیش از 20 هزار کیلومتر مربع وسعت در حاشیه دریای خزر واقع شده است.

منبع: تسنیم

به "چشم نوازی تالاب های بین المللی گلستان با انواع پرندگان مهاجر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم نوازی تالاب های بین المللی گلستان با انواع پرندگان مهاجر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید