کتاب خط بنایی؛ تعریف، تقسیم، تعلیم، تحلیلی منتشر شد

به گزارش وبلاگ تمبوک، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در اصفهان، خوشنویسی در بین هنرهای اسلامی از ارزش ویژه ای برخوردار است. از این رو جایگاه خاصی در آثار گوناگون، به ویژه در تزیین بناهای مذهبی دارد. خط بنایی؛ تعریف، تقسیم، تعلیم، تحلیلی به واسطه انطباق با آجر به سبب راست گوشه بودن همواره از قدیم در تزیین بناها استفاده شده است.

کتاب خط بنایی؛ تعریف، تقسیم، تعلیم، تحلیلی منتشر شد

حمیدرضا کشاورزی میاندشتی، نویسنده کتاب خط بنایی؛ تعریف، تقسیم، تعلیم، تحلیلی در این رابطه گفت: این خط یک هنر ترسیمی اسلامی برگرفته از خط کوفی و نقوش معقلی است که بر زیرنقش های مختلف هندسی، به ویژه مربع، با رعایت تناسب فضای سیاه وسفید و در یک چارچوب مشخص طراحی و ترسیم می شود. این امر باعث شده تا گونه های متعدد بر اساس شیوه های مختلف طراحی و روش های اجرایی در این خط به وجود آید.

وی ادامه داد: تقسیم بندی هایی که درباره این خط اجرا شده، عموماً ناقص و دربردارنده همه ابعاد این خط نیست. این کتاب با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و توسعه ای، با جمع آوری اطلاعات و مشاهدات میدانی سعی داشته به پیوند بین شیوه طراحی و روش های اجرایی در کتیبه های کوفیِ بنایی (معقلی) برخی بناهای اسلامی بپردازد. در این پژوهش، با توجه به ارزش مشاهدات، سعی شده برای تبیین مراحل بصری از روش نگاشت ادراکی که روشی مرسوم در تحقیقات بصری است، استفاده شود.

یادآور می شود، کتاب خط بنایی؛ تعریف، تقسیم، تعلیم، تحلیلی نوشته حمیدرضا کشاورزی میاندشتی در 392 صفحه در قطع رحلی به صورت دوزبانه منتشر شده است. این کتاب را در کنار سفارش تلفنی از کتابفروشی ها می توانید به صورت آنلاین از سایت soooq.ir تهیه کنید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتاب خط بنایی؛ تعریف، تقسیم، تعلیم، تحلیلی منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب خط بنایی؛ تعریف، تقسیم، تعلیم، تحلیلی منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید