اعزام هیات ایرانی به کابل درباره حادثه هریرود

به گزارش وبلاگ تمبوک، محسن بهاروند، معاون حقوقی وزیر خارجه (رییس)، سیدرسول موسوی، دستیار وزیر خارجه و نماینده مرزبانی امروز به منظور آنالیز حادثه غرق شدن مهاجران افغانستانی راهی کابل می شوند.

اعزام هیات ایرانی به کابل درباره حادثه هریرود

ایران مستنداتی دارد که وقوع حادثه در حریم خود را تکذیب می نماید.

به گزارش ایرنا رسانه های افغانستان در 12 اردیبهشت ماه به نقل از افرادی که در ظاهر بطور غیرقانونی از استان هرات افغانستان وارد خاک ایران شده و در رودخانه هریررود غرق شده بودند، ادعا کردند که این افراد توسط مرزبانان ایرانی شکنجه و مجبور به انداختن خود به رودخانه شده اند.

این موضوع دستمایه کوشش رسانه های فارسی زبان ضد ایرانی برای تخریب مناسبات دو ملت ایران و افغانستان شد. حدود 150 کیلومتر از مرز ایران و افغانستان رودخانه هریررود است که در تابستان ها خشک و محل عبور مهاجران است و در زمستان بویژه در ایامی که سد ها باز شوند پرآب و خروشان است. سالانه حدود500 هزار مهاجر غیرقانونی از افغانستان راهی ایران می شوند.

قرارداد کمیساران مرزی بین ایران و افغانستان که در سال 1335 خورشیدی امضا شده است، مبنای حل و فصل چنین مسائلی بین دو کشور است و بار ها از ظرفیت های این قرارداد بهره برداری شده است.

ایران مستندات گسترده ای دارد که چنین اتفاقی در مرز های ایران رخ نداده است. به گفته سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه به لحاظ واقعیات عینی، بر اساس گزارش های تایید شده که از مرزبانی جمهوری اسلامی ایران دریافت شده است در تاریخ مورد نظر و در محدوده ادعایی نه تنها چنان واقعه ای رخ نداده و مواجهه ای از هیچ نوع میان نیرو های جمهوری اسلامی ایران با اتباع افغان رخ نداده، چه رسد به ادعا های ناظر بر انتقال افراد به اردوگاه یا رفتار های دور از شان انسانی، بلکه در آن موقع به دلیل شرایط خاص جوی در منطقه حتی هیچ گونه ورود اتباع افغان به خاک جمهوری اسلامی ایران ثبت نشده است.

اصولا در ماه های اخیر، با توجه به شیوع بیماری کرونا و با هدف دور نگاه داشتن مرزبانان از خطر ابتلا به ویروس کرونا، بر اساس دستور های ابلاغ شده مرزبانی، جمهوری اسلامی ایران هیچ اردوگاهی در مناطق مرزی به صورت دایر ندارد و هرگونه ادعا هایی از قبیل انتقال اتباع افغان به اردوگاه یا اجبار آنان به کار اجباری و مانند آن از ریشه غلط و دروغ است و نفس همین ادعا ها که معلوم است توسط کسانی ساخته شده که حتی از شرایط جدید در طرف ایرانی مرز مشترک بی اطلاع هستند، نشان می دهد اصل موضوع تا چه اندازه ساختگی است.

منبع: فرارو

به "اعزام هیات ایرانی به کابل درباره حادثه هریرود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعزام هیات ایرانی به کابل درباره حادثه هریرود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید