عده ای در صدد حذف شیر از سبد غذایی روزانه مردم هستند

به گزارش وبلاگ تمبوک، معاون بهداشت وزارت بهداشت، گفت: اخبار کذب و غیر واقعی مثل وجود سم آفلاتوکسین در شیر موجب می گردد مصرف شیر از سبد غذایی روزانه مردم حذف گردد.

عده ای در صدد حذف شیر از سبد غذایی روزانه مردم هستند

به گزارش وبلاگ تمبوک به نقل از خبرگزاری مهر، علیرضا رئیسی، گفت: متاسفانه بعضی افراد در رسانه ها و شبکه های مجازی با مطالب غلط و غیر علمی در مورد وجود سم آفلاتوکسین در شیر موجب نگرانی مردم شده اند که این موضوع اساس علمی ندارد.

وی اضافه نمود: میزان آفلاتوکسین در شیر در کشور ما بسیار کمتر از مقادیر مجاز است. وجود آفلاتوکسین در شیر در همه کشورها وجود دارد ولی نکته مهم این است که وجود آفلاتوکسین در صورتی که از مقدار مجاز و استاندارد کمتر باشد مسئله ای برای سلامتی ایجاد نمی نماید.

رئیسی با بیان اینکه شیر به دلیل دارا بودن ترکیبات خاص تنها ماده شناخته شده در طبیعت است که می تواند به طور متعادل تمام احتیاجهای بدن شامل رشد، تامین انرژی، ساخت و ترمیم بافت ها را تأمین کند، گفت: عمده ترین ویژگی شیر که آن را نسبت به سایر مواد غذایی متمایز می نماید ترکیب پروتئینی و وجود املاح آن به خصوص کلسیم و فسفر است. شیر و لبنیات، منبع بسیار خوبی برای تأمین پروتئین مورد احتیاج بدن است.

لبنیات

وی با اشاره به اینکه مصرف روزانه دو لیوان شیر 50 درصد پروتئین مورد احتیاج افراد بالغ را تأمین می نماید، گفت: کلسیم موجود در شیر و لبنیات از نرمی استخوان، کندی رشد، خرابی دندان ها در بچه ها و پوکی استخوان در بزرگسالان پیشگیری می نماید.

رئیسی همچنین با بیان اینکه مصرف 2 تا 3 لیوان شیر و یا جایگزین های آن یعنی ماست و پنیر در روز می تواند احتیاج بدن به کلسیم را در افراد بالغ تامین کند. فسفر به همراه کلسیم در تشکیل استخوان و استحکام آن موثر بوده و در ساخت بافت های عضلانی، مغز و اعصاب دخالت می نماید، اضافه نمود: بخش عمده ای از ویتامین های ب 2 و ب 12 نیز که برای خونسازی و سلامت سیستم عصبی لازم هستند از شیر و لبنیات مصرفی روزانه تامین می شوند.

وی ادامه داد: همه افراد در هر گروه سنی ضروری است برای حفظ سلامت و استحکام استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان روزانه از شیر و لبنیات استفاده نمایند. برای افراد بزرگسال سالم روزانه 2 واحد یا بیشتر از گروه شیر و لبنیات توصیه می گردد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد: زنان باردار و شیرده می بایستی حداقل روزانه 3 واحد از این گروه مصرف نمایند. (هر واحد معادل یک لیوان شیر) متاسفانه مصرف سرانه شیر و لبنیات در کشور ما در مقایسه با کشورهای دیگر کمتر است.

وی ادامه داد: در ایران سالانه حدود 27 لیتر شیر مصرف می گردد در حالی که در کشورهای اروپایی حدود 50 لیتر و در امریکا متوسط سرانه مصرف شیر 100 لیتر در سال است. در فنلاند حدود 120 لیتر در سال مردم شیر مصرف می نمایند.

رئیسی در انتها اعلام کرد: مصرف کم شیر و لبنیات عوارض متعددی از جمله اختلال در رشد و کوتاه قدی در بچه ها و نوجوانان، پوکی استخوان و شکستگی های خودبخودی استخوان را بدنبال دارد. مطالعات اخیر نشان داده است در جوامعی که مردم شیر و لبنیات کافی مصرف می نمایند شیوع فشار خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی کمتر است.

منبع: همشهری آنلاین

به "عده ای در صدد حذف شیر از سبد غذایی روزانه مردم هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عده ای در صدد حذف شیر از سبد غذایی روزانه مردم هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید