عراق، واکنش ها به معرفی مصطفی الکاظمی برای تصدی نخست وزیری

به گزارش وبلاگ تمبوک، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق بر حمایت خود از مصطفی الکاظمی مامور جدید تشکیل دولت جدید تاکید نمود، دیگر گروه ها و سیاستمداران عراقی هم به این مسئله واکنش نشان داده اند.

عراق، واکنش ها به معرفی مصطفی الکاظمی برای تصدی نخست وزیری

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ تمبوک به نقل از خبرگزاری رسمی عراق، در پی انصراف عدنان الزرفی از ماموریت تشکیل دولت جدید و با توجه به توافق گروههای سیاسی برای نامزد کردن مصطفی الکاظمی رئیس دستگاه اطلاعاتی عراق، برهم صالح رئیس جمهور این کشور امروز پنجشنبه نهم آوریل(21 فروردین) در حضور رهبران گروههای سیاسی و مقامات عالی رتبه عراق، الکاظمی را رسما مامور تشکیل دولت جدید کرد.

تاکید الکاظمی بر کوشش برای تحقق خواسته های مردم

مصطفی الکاظمی که پس از انصراف عدنان الزرفی امروز پنجشنبه رسما از سوی برهم صالح رئیس جمهور عراق مامور تشکیل دولت جدید این کشور شد، در سخنانی متعهد شد برای تشکیل دولتی کوشش کند که بیانگر خواسته های مردم عراق باشد و مطالباتشان را در اولویت قرار دهد.

الکاظمی در بیانیه کوتاه خاطر نشان کرد با مامور شدن من برای تشکیل دولت عراق، در برابر ملت شریف تعهد می دهم که برای تشکیل دولتی که خواسته ها و مطالبات آنها را در اولویت قرار دهد، فعالیت کنم.

وی همچنین قول داد دولتش برای محافظت از حاکمیت وطن و حفظ حقوق و نیز برای حل بحرانها و حرکت رو به جلوی چرخ اقتصاد فعالیت کند.

برهم صالح : زمان طولانی را از دست دادیم

برهم صالح رئیس جمهور عراق در خلال مراسم مکلف شدن مصطفی الکاظمی برای تشکیل دولت که با حضور اکثریت رهبران گروههای سیاسی در کاخ السلام بغداد برگزار گردید، گفت مدت زمان طولانی برای تشکیل دولت جدید از بین رفت و واقعیت آن را تحمیل کرد.

وی گفت : ما درصدد مامور کردن برادر، مصطفی الکاظمی برای تشکیل دولت جدید هستیم و این مسئولیت بزرگی است که بر دوش او نهاده شده است.

صالح اضافه نمود: ما مرحله سیاسی دشواری را پشت سر گذاشتیم، همه علاقه مند به تشکیل دولتی هستند که پایبند به برنامه اصلاح باشد. وی درباره انصراف عدنان الزرفی از تشکیل دولت اظهار داشت از وی به خاطر در نظر دریافت منافع ملی تشکر می نماید. صالح در عین حال درباره مامور جدید تشکیل دولت عراق توضیح داد الکاظمی شخصیتی سالم و میانه رو و پایبند به حقوق عراقی هاست.

وی ادامه داد ما دوره طولانی برای تشکیل دولت جدید را از دست دادیم در حالی که عراقی ها منتظر اقدامات زیادی هستند، ولی واقعیت آن را تحمیل کرد، عملیات مکلف شدن نخست وزیر شاهد بحث و کشمکش شدیدی میان سیاستمداران بود و امروز تمام گروهها درباره الکاظمی توافق نموده اند.

صالح گفت : ما مرحله دشواری را پشت سر گذاشتیم در حالی که نظام سیاسی در معرض تشکیک نهاده شد. وی در عین حال از همه گروههای سیاسی که به گفته وی برای رشد و پیشرفت عراق، گفتمان خود را یکپارچه کردند، تشکر کرد.

مجلس عراق : الکاظمی فرصت بهتری نسبت به علاوی و الزرفی برای تشکیل دولت دارد

یک عضو هیئت رئیسه مجلس عراق تاکید نمود مصطفی الکاظمی فرصت بهتری نسبت به محمد توفیق علاوی و عدنان الزرفی دو مامور سابق تشکیل دولت برای کسب رای اعتماد در اختیار دارد.

بشیر حداد در سخنانی خطاب به وبلاگ تمبوک در اربیل در شمال عراق گفت امیدواریم که انسدادی که فرایند سیاسی در کشور شاهد آن است، سرانجام یابد و دولت فدرال آینده تشکیل گردد.

وی خاطر نشان کرد الکاظمی مقبولیت طرفها و گروههای سیاسی شیعی، کردی و سنی را به همراه دارد و فرصت بهتری نسبت به محمد توفیق علاوی و عدنان الزرفی نامزدهای قبلی برای تشکیل دولت جدید دارد.

الحداد توضیح داد دو مامور سابق تشکیل دولت(علاوی و الزرفی) از همان شروع از حمایت بخشی از شیعیان برخوردار نبودند، بر عکس الکاظمی که درباره وی اجماع وجود دارد.

واکنش ها به مامور جدید تشکیل دولت عراق

مامور شدن مصطفی الکاظمی از سوی برهم صالح رئیس جمهور عراق با تشکیل دولت جدید با واکنش گروهها و شخصیتهای مختلف در عراق روبرو شده است.

واکنش اقلیم کردستان عراق

شادمان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق امروز بر حمایت خود از مصطفی الکاظمی برای تشکیل دولت جدید عراق تاکید نمود

بر اساس این گزارش، بارزانی در تماس تلفنی با الکاظمی بر حمایت خود از ماموریتش تاکید نمود.

پیشتر حزب دموکرات به ریاست مسعود بارزانی رسما از نامزدی مصطفی الکاظمی برای تشکیل دولت جدید عراق حمایت نموده بود.

اتحادیه میهنی کردستان عراق هم بر حمایت خود از مامور شدن مصطفی الکاظمی برای تشکیل دولت تاکید نموده است.

واکنش رئیس ائتلاف الفتح به مامور شدن الکاظمی

هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح امروز پنجشنبه با اشاره به اینکه فراکسیون اکثریت به ماهیت خود بازگشت و آنچه را که استحقاق آن را داشت، بر اساس چارچوب های قانون اساسی به دست آورد، توضیح داد از مصطفی الکاظمی مامور جدید تشکیل دولت حمایت خواهد نمود.

واکنش ائتلاف العبادی به انصراف نامزد خود و مامور شدن الکاظمی

ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی به مامور شدن مصطفی الکاظمی برای تشکیل دولت جدید عراق در پی انصراف عدنان الزرفی از اعضای اصلی این ائتلاف واکنش نشان داد.

ائتلاف النصر تاکید نمود مصطفی الکاظمی شخصیتی قدرتمند است و قادر به تشکیل دولت در مدت زمان معین شده خواهد بود.

ایات مظفر سخنگوی ائتلاف النصر به پایگاه خبری المعلومه گفت مصطفی الکاظمی شخصیت کاریزماتیک و قدرتمندی دارد که به وی اجازه می دهد دولت جدید را در مدت زمان معین شده(بر اساس قانون اساسی) تشکیل دهد. وی خاطر نشان کرد ائتلاف النصر از همان زمان شروع نامزدی برای تصدی نخست وزیری نشان داده که موضعش ثابت است و تغییر نمی نماید.

مظفر اضافه نمود ائتلاف النصر در خلال مرحله مکلف شدن نخست وزیر بر مهمترین مسائلی که تمرکز می نماید، اجرای خواسته های تظاهرات کنندگان و مشارکت دادن آنها در تصمیم گیری و نیز حفظ حاکمیت عراق است.

سخنگوی ائتلاف النصر خاطر نشان کرد ائتلاف النصر الکاظمی را شخصی قدرتمند و قاطع و قادر به تصمیم گیری می داند.

تکمیل می گردد...

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "عراق، واکنش ها به معرفی مصطفی الکاظمی برای تصدی نخست وزیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراق، واکنش ها به معرفی مصطفی الکاظمی برای تصدی نخست وزیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید