پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی بدون ارائه برنامه امکان پذیر نیست

به گزارش وبلاگ تمبوک، خبرنگاران/خراسان رضوی دبیر شورای هماهنگی بانک های خراسان رضوی گفت: با توجه به محدودیت های بسیاری که در منابع اقتصادی داریم، سال جاری هر واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات باید برنامه ارائه دهد در غیر این صورت اخذ تسهیلات امکان پذیر نیست.

پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی بدون ارائه برنامه امکان پذیر نیست

حسن مونسان در جلسه شورای هماهنگی بانک های کاشمر که ششم خرداد ماه در محل سالن همایش های فرمانداری این شهرستان برگزار گردید؛ با اشاره به شرایط شیوع ویروس کرونا در سطح بانک های استان عنوان نمود: متاسفانه دو نفر از همکاران شبکه بانکی در استان خراسان رضوی به دلیل خدماتی که به مردم ارائه می کردند، به ویروس کرونا مبتلا شده و جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: اگر بانک مرکزی ممنوعیت دریافت وجوه نقد را ابلاغ نمود به دلیل قطع زنجیره ویروس کرونا بود، انتظار داشتیم بانک های قرض الحسنه کاشمر نیز وجوه نقد را از مردم نمی دریافتد.

مونسان اعلام کرد: شاید نارضایتی ها زیاد بود اما برای سلامت جامعه صندوق های قرض الحسنه باید دستورالعمل بانک مرکزی را رعایت می کردند و وجوه نقد را از مشتریان قبول نمی کردند.

دبیر شورای هماهنگی بانک های خراسان رضوی مطرح نمود: طی آنالیز به عمل آمده از سوی بانک مرکزی بیش از 80 درصد کارکنانی که در این مدت جان خود را از دست دادند، تحویل داران باجه و در تماس با وجوه نقد بودند.

وی اظهار کرد: تمامی کوشش ما بر راهنمایی مردم به سمت استفاده از بانکداری الکترونیکی است، بیش از 90 درصد امور بانکی از طریق ابزارهای الکترونیکی قابل انجام است و هیچ ضرورتی برای حضور در شعب وجود ندارد.

مونسان گفت: وجه نقد باید از چرخه بانکی خارج و ساقط شود و از ابزارهای الکترونیکی استفاده شود، البته بانک ها می توانند همکاری لازم را برای دریافت وجوه نقد به صورت تک باجه ای آن هم برای مواقع ضروری داشته باشند.

پذیرش یک هزار و 700 میلیارد تومان برای اولویت های استان

وی در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته 406 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای بخش های مختلف اختصاص یافت، عنوان نمود: چون اسفند ماه سال قبل شبکه بانکی به حال تعطیل درآمد و فقط برای امور جاری انجام وظیفه می شد در اسفند و فروردین ماه نتوانستیم تسهیلاتی ارائه دهیم.

مونسان در همین خصوص اظهار کرد: بر اساس آماری که در خاتمه سال گذشته گرفته شد در بخش صنعت و معدن نسبت به مدت مشابه سال ماقبل حدود 52 درصد، بخش کشاورزی 36 درصد، خدمات و گردشگری 28.5 درصد، امور اجتماعی 87 درصد، صادرات 340 درصد رشد داشته ایم.

وی گفت: اگر چه طی سال گذشته بخش گردشگری، صنعت و کشاورزی استان رشد بسیار قابل توجهی داشته است، اما سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا بیشترین خسارت ها به استان خراسان که قطب گردشگری کشور محسوب می شود، وارد شد.

رئیس اداره امور شعب بانک ملی استان خراسان رضوی از تشکیل کمیته تامین مالی و خبرگان مالی در سطح استان اطلاع داد و مطرح نمود: سال جاری در شبکه بانکی یک هزار و 700 میلیارد تومان به عنوان اولویت های استان برای پرداخت تسهیلات توسط شش بانک پذیرش شده است.

13 رسته شغلی آسیب دیده از کرونا

وی در ادامه با بیان اینکه آمادگی کامل برای اجرای پروژه ها در شهرستان کاشمر را داریم، گفت: باید شبکه بانکی برای پرداخت تسهیلات چابک سازی شود و سرمایه گذاران بدون دغدغه به منابع دسترسی پیدا نمایند.

مونسان اضافه نمود: دو سوم 406 هزار میلیارد ریالی که سال قبل پرداخت شده، از محل وصولی ها بوده و بیش از 65 درصد توان تسهیلات دهی بانک ها نیز از محل وصولی هاست.

وی اعلام کرد: اگر توان وصولی ها را از بانک ها بگیریم به هیچ عنوان قدرت پاسخگویی را نخواهند داشت، باید یاری کنیم تا منابعی که مصرف می شود به چرخه اقتصاد برشود در غیر این صورت امکان تحقق شعار جهش فراوری مطلقا وجود ندارد.

مونسان گفت: اگرچه بانک مرکزی آیین نامه اخذ تضامین را اعلام کرده اما اینکه فقط آوردن کارمند را برای ضمانت الزام کنیم با بخشنامه ها در تضاد است، بسیاری از کسبه و بازاریان اعتبارشان بیشتر است.

رئیس اداره امور شعب بانک ملی استان خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به اینکه 13 رسته شغلی آسیب دیده از کرونا داریم، همه بانک ها مکلف هستند اقساط سه ماهه این رسته های شغلی را به خاتمه دوره انتقال دهند و کسی نمی تواند در اجرای آن سلیقه ای عمل کند.

وی اعلام کرد: واحدهای آسیب دیده فقط از یک اسفند تا 31 اردیبهشت ماه مشمول این دستور العمل می شوند و قبل از آن را باید پرداخت نمایند، البته مشاغل دیگری هم هستند که در این رسته ها نیستند که مقرر شد شناسایی و اعلام شوند.

دوران پسا کرونا بسیار سخت تر خواهد بود

در ادامه فرماندار کاشمر گفت: هیچ واحد فراوریی از ابتدای شیوع ویروس کرونا در شهرستان تا کنون تعطیل نشده است، هر چند صدمه و آسیب های کرونا در حوزه مالی پررنگ تر بود و بعضی خانواده ها دغدغه تامین نان شب خود را داشتند.

مسلم ساقی توضیح داد: بدون شک دوران پسا کرونا در همه حوزه ها بسیار سخت تر خواهد بود، اگرچه هنوز تبعات مالی پسا کرونا دامن گیر نشده اما ممکن است تبعات امنیتی هم داشته باشد.

وی ادامه داد: اغلب واحدهای فراوریی مسائل مالی دارند، اگر شبکه بانکی در این شرایط سخت به یاری نیایند در آینده نزدیک تمامی واحدهای فراوریی تعطیل خواهند شد. از سویی بسته های حمایتی باید در کمترین زمان ممکن به ذی نفعان برسد در غیر این صورت با مشکل روبرو می شویم.

ساقی با اشاره به اینکه به دلیل اقساط معوق، بسته حمایتی شامل بسیاری از واحدها و صنوف نمی شود، مطرح نمود: گاه پرداخت تسهیلات آن قدر زمان می برد که بعضی برگشت خورده و برای جذب مجدد مسائلی به وجود می آید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی بدون ارائه برنامه امکان پذیر نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی بدون ارائه برنامه امکان پذیر نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید