یک شهید در تظاهرات معترضان به ادامه بازداشت شیخ زکزاکی در نیجریه

به گزارش وبلاگ تمبوک، در تیراندازی ارتش نیجریه به تظاهرات معترضان به ادامه بازداشت شیخ زکزاکی در پایتخت این کشور دست کم یک نفر شهید شد.

یک شهید در تظاهرات معترضان به ادامه بازداشت شیخ زکزاکی در نیجریه

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ تمبوک، معترضان نیجریه ای در پی ادامه بازداشت شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه در ابوجا پایتخت این کشور تظاهرات کردند که ارتش نیجریه به سرکوب این تظاهرات پرداخت و با شلیک به سوی تظاهرات کنندگان، یک معترض به شهادت رسید.

به گزارش دیلی پست، معترضان که تعداد آنها زیاد بود به سوی مجمع ملی در حال حرکت بودند که نزدیک مجمع ملی نیجریه پلیس مانع از آنها شد.

در این تظاهرات یک نوجوان 15 ساله توسط ارتش نیجریه کشته شده است.

از سوی دیگر منابع خبری اعلام کردند که مجمع ملی نیجریه در پی وقوع تیراندازی در محوطه بیرونی آن بسته شده است.

به دنبال گسترش اعتراضات پیروان شیخ زکزاکی پس از انتشار اخباری مبنی بر وخامت حال جسمی این روحانی شیعه، روز گذشته مجمع ملی نیجریه اعلام نموده که میخواهد در روند بازداشت شیخ ابراهیم زکزاکی مداخله کند. (جزئیات بیشتر)

شیخ ابراهیم زَکزاکی (زاده 1332ش)، روحانی شیعه و رهبر شیعیان نیجریه با تأسیس جنبش اسلامی نیجریه، 300 مدرسه اسلامی در نیجریه و کشورهای همسایه آن تأسیس نموده است. او همچنین مؤسسات خیریه ای برای ارائه خدمات اقتصادی درمانی و آموزشی به شیعیان راه اندازی نموده است.

وی از اواخر دهه 1970 میلادی، همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، تبلیغ دینی در نیجریه را با جذب ده ها نفر شروع نموده و تعداد پیروان مکتب اهل بیت در نیجریه، در دهه 1390 شمسی، با کوشش های وی به میلیون ها تَن رسیده است.

سه فرزند زکزاکی، در حمله نیروهای نظامی نیجریه به راهپیمایی روز قدس در سال 1393 به شهادت رسیدند. همچنین زکزاکی، در جریان حمله نیروهای ارتش نیجریه به حسینیه بقیه الله (عج) در شهر زاریا در سال 1394 بازداشت و زندانی شد.

رهبر جنبش اسلامی شیعیان از 13 دسامبر 2013 میلادی (1394 شمسی) تا کنون در بازداشت و به نوعی اقامت اجباری و تحت شرایط امنیتی شدید به سر می برد و دولت نیجریه تا این زمان هیچ نشانه ای برای آزادی وی از خود بروز نداده است.

فرزند علامه زکزاکی چند روز پیش در پیامی هشدار داده بود که شرایط جسمانی پدرش به شدت وخیم شده و تقریبا همه گزینه ها برای حفظ جان ایشان عملا از دست رفته است. (جزئیات بیشتر)

.

منبع: خبرگزاری فارس

به "یک شهید در تظاهرات معترضان به ادامه بازداشت شیخ زکزاکی در نیجریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک شهید در تظاهرات معترضان به ادامه بازداشت شیخ زکزاکی در نیجریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید