36 سال پیش در چنین روزی، نخستین نسخه بازی محبوب تتریس رونمایی شد

به گزارش وبلاگ تمبوک، در ژوئن سال 1984، الکسی پاجیتنف-یک پژوهشگر هوش مصنوعی- از آموزشگاه علوم شوروی در مسکو، یک بازی مفرح و جالب را رونمایی کرد.

36 سال پیش در چنین روزی، نخستین نسخه بازی محبوب تتریس رونمایی شد

نام این بازی را تتریس گذاشتند که مشتق از کلمه تترا است که در یونانی به عدد 4 گفته می گردد و نیز در ورزش تنیس که مورد علاقه پاجیتنف بود کاربرد دارد. در ایران معمولا به سادگی به این بازی خانه سازی هم می گویند.

در این بازی کاربر با کنترل بلوک هایی با اشکال مختلف، خطوطی افقی و کامل از آن ها می سازد. سرعت اضافه شدن این بلوک ها رفته رفته زیادتر می گردد به طوری که کامل کردن جاهای خالی برای کاربر رفته رفته سخت می گردد.

نخستین نسخه این بازی به زبان پاسکال نوشته شده بود و روی کامپیوتری به نام الکترونیکا 60 اجرا شد. این کامپیوتر در واقع کلون کامپیوتر غربی PDP-11 بود. این کامپیوتر صفحه نمایش تک رنگ داشت.

بازی خیلی سریع محبوب شد و دو نفر از همکارات پاجیتنف به نام های دیمیتری پاولفسکی و ودیم گراسیموف، این بازی را به کامپیوتری شخصی IBM اصطلاحا پورت کردند.

از اینجا بود که بازی در سراسر مسکو محبوب شد و شرکت های خارجی در صدد برآمدند که بازی مشابه را مستقلا فراوری نمایند.

در سال 1986، یک شرکت انگلیسی به نام میررسافت Mirrorsoft قراردادی امضا کرد تا بازی در انگلیس فراوری کند. در سال 1987، شرکت هولوبایت اسپکتروم، نسخه پی سی این بازی را در آمریکا رونمایی کرد.

در واقع تتریس نخستین بازی ای بود که از شوروی وارد آمریکا می شد. متاسفانه شوروی در آن هنگام حق مالکیت فکری و معنوی یا همان حق نشر را به رسمیت نمی شناخت، پس پاجیتنف هیچ سودی از این بازی خلاقانه به چنگ نیاورد.

اما پایان در سال 1996، بعد از آن همه دگرگونی سیاسی و برافتادن شوروی، حق مالکیت این بازی به پاجیتنف داده شد. شرکت تتریس تاسیس شد و حق نشر محصول ثبت شد.

منبع: یک پزشک

به "36 سال پیش در چنین روزی، نخستین نسخه بازی محبوب تتریس رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "36 سال پیش در چنین روزی، نخستین نسخه بازی محبوب تتریس رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید