برج رادکان؛ بنایی قدیمی با ویژگی های عجیب نجومی!

به گزارش وبلاگ تمبوک، ارتفاع برج رادکان 35 متر، قطر داخلی اش 14 متر و قطر خارجی برج 20 متر می باشد. منظر بیرونی بنای تاریخی رادکان تا ارتفاع 5/2 متری به شکل 12 ضلعی و از آن جا تا زیر گنبد به صورت 36 ترک نیم ستونی ساخته شده است.

برج رادکان؛ بنایی قدیمی با ویژگی های عجیب نجومی!

برج رادکان در 80 کیلومتری مشهد در راستا چناران در محل شهر قدیم رادکان قرار گرفته است

برج رادکان دارای گنبد مخروطی شکل است که ساختمان آن احتمالاً در سال 607 قمری به انتها رسیده است. تاریخ احداث برج رادکان را ماکس افن برشم آلمانی سال 600 و اندی و هرتسفلد سال 680 ذکر نموده اند. هرتسفلد برج رادکان را مقبره یکی از حکام مغول می داند که بعضی وی را امیر ارغون مغول می دانند.

برج رادکان، که تصور می شد آرامگاه یکی از ایلخانیان است تنها برجی است که توانایی مشخص چهار فصل، سال کبیسه و شروع نوروز را دارد. این برج اثر ریاضی دان، ستاره شناس و دانشمند عظیم ایرانی، خواجه نصیرالدین توسی است.

ارتفاع برج رادکان 35 متر می باشد

برج رادکان دارای ویژگی هایی است که باعث افتخار ایرانیان بوده و تا به امروز علی رغم پژوهش های انجام شده تنها بخشی از هویت نجومی برج آشکار شده است. بدنه این برج بسیار ساده و دارای آجر چینی معمولی و دارای تزئینات آجرکاری و گچ بری است. به منظور استحکام بخشی بیشتر حد فاصل بندهای آجرها با فشار انگشت دست به داخل فشرده شده است که قابل توجه می باشد.

آدرس برج رادکان

برج رادکان در 4 کیلومتری جنوب شرقی روستای رادکان و در 42 کیلومتری جنوب کردکوی و 54 کیلومتری جنوب غربی گرگان و 117 کیلومتری برج گنبد قابوس در یک منطقه کوهستانی - جنگلی و بر فراز تپه با صفایی که دارای موفقعیت خاص طبیعی است، قرار گرفته است.

منبع: گردشبان

به "برج رادکان؛ بنایی قدیمی با ویژگی های عجیب نجومی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برج رادکان؛ بنایی قدیمی با ویژگی های عجیب نجومی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید