تاریخچه شرکت مرسدس بنز؛ یا برترین یا هیچ!

به گزارش وبلاگ تمبوک، شروع امپراطوری مرسدس بنز، دنیا انسان ها را دستخوش تغییری بزرگ کرد. کمپانی مرسدس بنز که اکنون 94 سال از تاسیس آن می گذرد، اولین کارخانه خودروسازی در دنیا است. تاریخچه شرکت مرسدس بنز و سرگذشت این غول صنعت خودروسازی دنیا جذابیت های فراوانی دارد.

تاریخچه شرکت مرسدس بنز؛ یا برترین یا هیچ!

در ادامه این مطلب تاریخچه مرسدس بنز را مرور خواهیم کرد و خواهیم دید که این کمپانی چگونه تبدیل به برندی مترادف با کلمه کیفیت شد.

همکاری دایملر و بنز؛ نقطه شروع تاریخچه شرکت مرسدس بنز

در سال 1926 در اشتوتگارت آلمان کمپانی دایملر-بنز که امروزه آن را با نام مرسدس بنز می شناسیم، به وسیله کارل بنز و گوتلیب دایملر تاسیس شد.

ماجرای تاریخچه شرکت مرسدس بنز از این قرار بود که بنز و دایملر از سال 1881 به طور کاملا مستقل و بی خبر از وجود یکدیگر، به کوشش برای اختراع و ساخت اتومبیل مشغول بودند. در سال 1886 کارل بنز در کارخانه کوچک خود با نام Benz & Cie در اشتوتگارت آلمان توانست اولین موتور درون سوز را فراوری کند. در سال 1888 او با سرمایه گذاری همسر خود برتا بنز نخستین خودروی دنیا را با نام Benz Patent Motorwagen را به ثبت رساند.

از سویی دیگر و به طور موازی دایملر در کمپانی کوچک خود به نام Daimler Motoren Gesellschaft یا همان DMG با همکاری و طراحی مایباخ، در سال 1901 توانست اولین خودروی خود را بسازد. عمر دایملر مجال نداد تا ثمره کوشش های چند ساله خود را شاهد باشد، اما پسران وی به همراه مایباخ باعث بقای این کمپانی شدند.

بیشتر بخوانید: مخترع اتومبیل چه کسی است؟

اولین خودروی دنیا؛ ساخته شده به وسیله کارل بنز

کمی بعد امیل جلینگ که یک سرمایه دار و کارآفرین اروپایی بود، همکاری خود را با DMG شروع نمود. یک سال بعد و در سال 1902 جلینگ توانست نام تجاری این برند را که برگرفته از نام دختر وی مرسدس جلینگ بود به ثبت برساند و اولین خودروی فراوری شده به وسیله DMG با توان 35 اسب بخار مرسدس نام گرفت. بنابراین از سال 1902، کمپانی DMG به طور رسمی صاحب برند مرسدس شد.

پس از اتحاد کمپانی های مرسدس و بنز، پسران دایملر یادآور شدند که پدر خود همیشه از یک ستاره به عنوان سمبل استفاده می نموده است. از میان طرح های ستاره های چهار پر و سه پر ارائه شده، مدیران کمپانی ستاره سه پر را به عنوان نماد و لوگوی این کمپانی انتخاب کردند.

بنابراین اکنون با مرور تاریخچه مرسدس بنز می دانیم با آنکه این شرکت در سال 1926 تاسیس شد و امروزه به یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین برندهای خودروسازی در دنیا تبدیل شده است، اما پایه گذاری این کارخانه سال ها پیش از این اجرا شده بود و کوشش های مستمر دایملر، بنز و میباخ، پایه های قدرتمند این کمپانی را پی ریزی نموده است.

حاکمیت مرسدس بنز در آلمان!

اگر آلمان را حاکم بی چون و چرای خودروسازی در دنیا بدانیم، می توان مرسدس بنز را حاکم این صنعت در آلمان دانست! این کمپانی اکنون بیش از 30 کارخانه در سراسر دنیا دارد که در حدود 173 هزار نفر در آن ها مشغول به کار هستند.

در سال 2020 در فهرست ارزشمندترین برندهای خودروسازی دنیا، مرسدس بنز پس از تویوتا در جایگاه دوم و رقیب هموطن و دیرینه اش ب ام و در جایگاه سوم نهاده شد.

این کمپانی از نظر اندازه فراوریات نیز حرف اول را در آلمان میزند. در سال 2019 مرسدس بنز و ب ام و به ترتیب با فراوری سالانه 2.4 و 2.2 میلیون دستگاه در جایگاه اول و دوم از نظر آمار فروش نهاده شدند.

کارخانه 56 مرسدس بنز؛ مدرن ترین و مجهز ترین کارخانه اتومبیل سازی دنیا

یکی دیگر از اقدامات برتر این کمپانی، ساخت پیشرفته ترین کارخانه خودروسازی در دنیا، با نام کارخانه 56 است. پروژه کارخانه 56 که عملیات ساخت آن از سال 2018 شروع شده، مدرن ترین و پیشرفته ترین کارخانه مرسدس بنز است. از این پروژه که در زمینی به مساحت 220 هزار مترمربع در حال اجرا است، به عنوان سومین پروژه بزرگ ساخت در کشور آلمان یاد می شود.

قرار است کمپانی مرسدس بنز در این مجموعه به ساخت نسل های بعدی سدان کلاس S و بعلاوه خودروهای الکتریکی و آینده نگر خود بپردازد.

بیشتر بخوانید: تاریخچه شرکت ایران خودرو؛ از شروع تا امروز

کلاس بندی خودروهای بنز با نام گذاری پیچیده

اگر به تاریخچه شرکت مرسدس بنز نگاه کنیم، خواهیم دید که مرسدس بنز یکی از پیچیده ترین سیستم های نامگذاری را در بین برندهای مطرح دارد.

خودروهای این برند در کلاس بندی های مختلفی عرضه می شوند که هر یک ویژگی های خاصی در خود جای می دهند. خودروهای این برند در یک کلاس خاص با اعداد متفاوت از یکدیگر متمایز می شوند و تغییر در حروف اول نام مدل، نشان از تفاوت های ساختاری مهم دارد.

به این ترتیب، در کلاس بندی خودروها نام مدل های این کمپانی متشکل از حروف (نهایتا سه حرف) و اعداد هستند. حرف اول تعیین کننده کلاس خودرو و عدد پس از آن، حجم موتور تقسیم بر 10 را نشان می دهد. اگر حرف L نیز در انتهای نام اضافه شود به این معناست که طول این خودرو از نمونه استاندارد آن بلندتر است. برای مثال S500L خودرویی در کلاس S و با موتور 5 لیتری است که طول آن بلندتر از S500 استاندارد است!

این نوع کلاس بندی و نام گذاری از دهه 90 میلادی در مرسدس بنز رایج شد. کلاس های اصلی خودروهای مرسدس بنز از یک یا دو حرف تشکیل شده اند. مدل هایی که با سه حرف نام گذاری می شوند، مدل هایی مرکب از دو کلاس مختلف هستند.

جزئیات کلاس بندی این خودروها به صورت زیر است:

کلاس A مرسدس بنز سال 2019

کلاس A

این کلاس مرسدس بنز به علت صرفه جویی در مصرف سوخت هواداران بسیاری دارد. نسل اول این خودروها که در دسته ساب کامپکت قرار می گیرند، در سال 1997 فراوری و اکنون در نسل چهارم در بازارهای دنیای در حال عرضه است. نسل چهارم کلاس A که در دو مدل هاچ بک و سدان ارائه می شود، در بین هوادارانش به بنز دلبر معروف شده است.

شما می توانید آخرین قیمت خرید و فروش مرسدس بنز را در سایت وبلاگ تمبوک ببینید.

کلاس B مرسدس بنز

کلاس B

این کلاس نیز که تا به امروز سه نسل از آن فراوری و عرضه شده است، شباهت زیادی به خودروهای کلاس A دارد و در واقع، نوعی تکامل یافته از همان کلاس A محسوب می شوند. خودروهای این کلاس اندکی بزرگتر و قوی تر هستند و در دسته خودروهای کامپکت قرار می گیرند.

برای اطلاع از قیمت خرید و فروش مرسدس بنز کلاس B در مدل های مختلف به سایت وبلاگ تمبوک مراجعه کنید.

مرسدس بنز C300 کلاس C سال 2019

کلاس C

این کلاس مالی ترین خودروهای تاریخچه مرسدس بنز را در زیر مجموعه خود دارد. کلاس C نیز همچون A و B از مدل های کامپکت کمپانی مرسدس بنز است. این کلاس در ابتدا در قالب سدان و استیشن فراوری شد، اما در سال 2000 شاهد فراوری یک نسخه کوپه از این خودرو بودیم. این خودرو بعدها با یک فیس لیفت به کلاس CLC بدل شد. CLC تا سال 2011 روی خط فراوری قرار داشت و پس از آن در سال 2012 یک نسخه کوپه از کلاس C جایگزین آن شد.

به طور کلی، تاریخچه مرسدس بنز کلاس C به این صورت است که، ظهور آن به سال 1993 برمی شود. نسل دوم پس از گذشت 7 سال در سال 2000 عرضه شد و در سال 2002 به سیستم AWD (چهار چرخ متحرک) مجهز شد. نسل سوم در سال 2007 و در نهایت، آخرین نسل این کلاس در سال 2014 به بازارهای دنیای عرضه شد.

برای مشاهده آخرین قیمت خرید و فروش انواع مرسدس بنز کلاس C به سایت وبلاگ تمبوک مراجعه کنید.

یک نمونه خودروی کلاس CL مرسدس بنز

کلاس CL

با نگاهی به تاریخچه شرکت مرسدس بنز متوجه می شویم که کوپه های این برند در این کلاس ارائه می شوند. CL در زبان آلمانی مخفف کوپه های لوکس است و در حقیقت، این کلاس به فراوری خودروهای سایز بزرگ و لوکس معروفیت دارد.

نمونه خودروی کلاس CLS مرسدس بنز سال 2020

کلاس CLS

این کلاس خودروهای سدان CL را شامل می شود. حرف S که در نام این کلاس آمده نشان از اشتراکاتی دارد که از خودروهای کلاس S قرض گرفته شده است.

جهت اطلاع از آخرین قیمت خرید و فروش مرسدس بنز CLS به سایت وبلاگ تمبوک مراجعه کنید.

نمونه خودروی کلاس E مرسدس بنز سال 2020

کلاس E

خودروهای مرسدس بنز کلاس E، در ابتدا تنها سدان های فول سایز را شامل می شد، اما پس از مدتی خودروهای کوپه نیز به آن اضافه شدند.

در این کلاس خودروهایی با موتورها و اجزای بدنه مختلف فراوری می شود و در واقع، از نظر مصرف سوخت مالی ترین خودروی کمپانی هستند. به همین علت، عنوان E که از ابتدای کلمه مالی (Economic) گرفته شده، به این کلاس اطلاق شده است.

پیشنهاد می کنیم برای آگاه شدن از آخرین قیمت خرید و فروش مرسدس بنز کلاس E به سایت وبلاگ تمبوک مراجعه کنید.

نمونه خودروی کلاس G مرسدس بنز

نمونه خودروی کلاس GLS مرسدس بنز سال 2020

قبلی 1 از 2 بعدی

کلاس G و GL

این کلاس مخصوص به خودروهای شاسی بلند و کراس اوور کمپانی بنز است که همگی دارای تکنولوژی AWD (چهار چرخ متحرک) و قابلیت آفرود هستند. از سال 2006 خط فراوری خودروهای کلاس GL که در واقع، خودروهای لوکس شده خودروهای کلاس G بود به محصولات این شرکت اضافه شد.

کلاس S مرسدس بنز سال 2021

کلاس S

S کلاس ویژه کمپانی مرسدس بنز و پرچمدار فراوریات این شرکت است. مجهزترین و لوکس ترین خودروهای بنز در این کلاس جای می گیرند. این کلاس از خودروها که از سال 1972 تا به امروز در فراوریات بنز قرار داشته اند، همیشه نخستین میزبان آخرین تکنولوژی های ارائه شده از سوی شرکت هستند. گرانترین خودروی حال حاضر در بازار کشور ما نیز، مرسدس بنز S500 است.

با مراجعه به سایت وبلاگ تمبوک می توانید از آخرین قیمت خرید و فروش انواع مرسدس بنز کلاس S آگاه شوید.

بیشتر بخوانید: لوکس ترین خودروهای کدامند؟

کلاس SL مرسدس بنز سال 2021

کلاس SL

فراوری خودروهای این کلاس از سال 1954 شروع شده است و از همان ابتدا، معمولا به خودروهای با دو جایگاه شناخته می شدند. SL در زبان آلمانی مخفف اسپورت سبک است. این خودروها به علت داشتن درهای گالوینگ در بسیاری از نقاط دنیا به همین نام شناخته می شوند.

آخرین آگهی های خرید و فروش مرسدس بنز کلاس SL را در وبلاگ تمبوک ببینید.

مدلهای مفهومی مرسدس بنز؛ طرحی برای آینده

با نگاهی به تاریخچه شرکت مرسدس بنز باید گفت که مرسدس بنز یکی از سردمداران و پیشگامان تحقیق و توسعه فناوری های تازه در صنعت خودروسازی است.

یکی از مجذوب کننده ترین اتفاقاتی در دنیای خودرو برای علاقمندان این عرصه، رونمایی برندهای مختلف از مدل های مفهومی تازهشان است. چرایی ساخت مدل های مفهومی برای بسیاری جای سوال دارد. این خودروها که هم در طراحی و هم تکنولوژی فراتر از زمانند، از یک طرف نوعی قدرت نمایی و عرض اندام در فضای تبلیغاتی و از سویی دیگر به نوعی رونمایی از زبان طراحی این شرکت برای محصولات سال های آینده شان است. کما اینکه بسیاری از تکنولوژی هایی که در خودروهای امروزی مشاهده می شود، سال ها پیش در یک مدل مفهومی ارائه شده بوده است.

یکی از مجذوب کننده ترین و پرطرفدارترین ها در این عرصه، خودروهای مفهومی شرکت بنز هستند. این خودروها نیز علاوه بر طراحی ظاهری ساختارشکن، هر یک تکنولوژی های مجذوب کننده و آینده نگری را به نمایش گذاشته اند.

در ادامه به طور مختصر به معرفی تکنولوژی های ارائه شده در خودروهای مفهومی برند مرسدس بنز می پردازیم.

مدل مفهومی F125

ارتباط بین خودروها

در سال 2011 کمپانی مرسدس بنز از مدل مفهومی F125 رونمایی کرد. فارغ از بحث طراحی، مهم ترین تکنولوژی معرفی گردیده در این مدل سیستم ارتباط بین خودروها است. این سیستم با به کارگیری تکنولوژی پیشرفته و با ارتباط بین وسایل نقلیه ای که در شرایط بحرانی نسبت به یکدیگر قرار دارند، احتمال وقوع تصادفات را به شدت کاهش می دهد.

بستر استفاده از این فناوری هنوز در بیشتر نقاط دنیا فراهم نیست. اما بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به تمرکز برندهای مختلف بر توسعه این فناوری تا سال 2025 امکان بهره برداری از این سیستم ها فراهم خواهد بود.

مدل مفهومی F200

سقف پانورامیک نامرئی

در سال 1996 شرکت مرسدس بنز در مدل مفهومی F200 تکنولوژی سقف پانورامیک نامرئی (Transparent) را معرفی کرد. این تکنولوژی این امکان را فراهم می آورد تا تنها با فشردن دکمه ای، کریستال مایع در شیشه شفاف سقف به رنگ تیره در آید و از تابش مستقیم و شدید نور خورشید به سرنشینان جلوگیری کند.

مدل مفهومی F500

دید در شب

تا پیش از رونمایی از F500 در هیچ وسیله نقلی های از اشعه مادون قرمز استفاده نشده بود. در سال 2003 شرکت مرسدس بنز با ارائه تکنولوژی دید در شب در مدل مفهومی F500، یکی دیگر از فناوری های خودروهای لوکس را در آینده پایه گذاری کرد.

سیستم دید در شب با فراهم آوردن امکان دید تا شعاع 500 متر امکان رانندگی ایمن تری را فراهم می نماید. امروزه این فناوری در خودروهای لوکس کلاس S برند بنز مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر فناوری هایی که به این تکنولوژی وابسته است می توان به سیستم خودران اشاره نمود.

مدل مفهومی ESF

فعال شدن سیستم ایمنی پیش از برخورد

کمپانی مرسدس بنز در مدل مفهومی ESF، فناوری پیش از برخورد را معرفی کرد و در سال 2009 در مرسدس بنز کلاس S هیبرید با نام S400 مورد استفاده آزمایشی قرار داد. در این سیستم تمام زوایای خودرو به سنسورهای پیشرفته ای مجهز شده اند که لحظاتی پیش از وقوع برخورد کیسه های هوا و ترمزهای اضطراری را فعال می نماید.

مدل مفهومی F800

کروز کنترل انطباقی

این تکنولوژی که امروزه در فهرست آپشن های بسیاری از خودروهای پیشرفته واقع شده است، برای اولین بار در سال 2010 با رونمایی کمپانی مرسدس بنز از مدل مفهومی F800 معرفی گردید. کروز کنترل تطبیقی حالا علاوه بر ثابت نگه داشتن سرعت خودرو می تواند با تغییر فاصله مجاز بین دو خودرو سرعت را کم و یا زیاد کند.

بیشتر بخوانید: مروری بر تاریخچه اتومبیل در ایران

تاریخچه مرسدس بنز؛ دگرگون سازی حمل ونقل دنیا

در سرانجام این مطلب تاریخچه شرکت مرسدس بنز باید به این نکته اذعان کرد که این ابر خودروساز آلمانی، نه تنها شروعگر صنعت خودروسازی در دنیا به شمار می رود، بلکه سرچشمه بسیاری از تکنولوژی های پیشرفته ای که امروزه در خودروهای برندهای مطرح شاهد آن هستیم هم، از مرسدس بنز نشات می گیرد.

با این فرایند شاید خودروهایی که اکنون در تخیلاتمان به آن فکر می کنیم، روزی به وسیله نبوغ و تبهر مهندسان خلاق این شرکت شکلی از واقعیت به خود بگیرند. به نوعی میتوان گفت، گذشته، حال و آینده صنعت خودروسازی در دنیا در دستان این غول شکست ناپذیر آلمانی است.

نظر شما درباره تاریخچه شرکت مرسدس بنز چیست؟ شما آینده صنعت خودروسازی را چگونه می بینید؟ نظرات خودتان را به وسیله بخش دیدگاه ها با ما و سایر خوانندگان بلاگ وبلاگ تمبوک در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار

به "تاریخچه شرکت مرسدس بنز؛ یا برترین یا هیچ!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه شرکت مرسدس بنز؛ یا برترین یا هیچ!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید