دولت سیزدهم در پی استفاده حداکثری از فناوری اطلاعات برای حل مسائل کشور است

به گزارش وبلاگ تمبوک، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد که رویکرد دولت سیزدهم استفاده حداکثری از فناوری اطلاعات است.

دولت سیزدهم در پی استفاده حداکثری از فناوری اطلاعات برای حل مسائل کشور است

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر روز گذشته در جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت حضور پیدا کرد و ضمن تبریک هفته پژوهش گفت: باید آسیب شناسی کنیم که چرا باوجود مراکز پژوهشی متعدد در کشور و انجام تحقیق و پژوهش های فراوان همچنان در کشور مسائل و مسائلی وجود دارد.

زارع پور اضافه کرد: به عنوان کسی که هم در حوزه اجرا و هم در دانشگاه دستی در آتش دارم می گویم در کشور بسیار شنیده اید که دانشگاه با صنعت و دستگاه های اجرایی ارتباط ندارد و باید برای بهبود این ارتباط کوشش کرد. معتقدم که درد دقیقاً همین جاست؛ جایی که دانشگاه دیگر حلال مسائل و مسائل کشور نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: معتقدم آفت و درد اصلی مؤثر نبودن پژوهش ها در حل مسائل کشور مقاله محوری است که متأسفانه حتی به واحدهای پژوهشی دستگاه های اجرایی هم رسوخ نموده است. به عبارتی مقاله محوری جای مسئله محوری را گرفته است.

زارع پور در ادامه در بیان راه چاره برطرف این آسیب گفت: معتقدم که باید ارتباط ساختاری بین دستگاه های اجرایی، صنعت و دانشگاه شکل بگیرد. اگر غیرازاین باشد هرکدام از سه حوزه در جزایر جداگانه مشغول کار خود می شوند بدون آنکه یاریی به حل مسائل کشور نمایند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه اعتقاد من این است که پژوهشگاه، دانشگاه و جامعه نخبگانی باید پیشران حل مسائل کشور باشند گفت: من به عنوان مدیر اجرایی احتیاج به پژوهشگاهی دارم که فکر و ایده بدهد و اگر با مسئله ای روبرو شدیم برای حل آن راه چاره ارائه دهد؛ به تعبیر دیگر پژوهشگاه دیده بان باشد؛ مخصوصاً در حوزه کاری ما که تغییرات بسیار سریع و زیاد است؛ بنابراین اگر در وزارت ارتباطات دیدبان شبانه روزی همانند پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نداشته باشیم قطعاً از سرعت تحولات عقب می مانیم.

وی بابیان اینکه تا وقتی ارتباط سازمانی بین دستگاه های اجرایی، صنعت و دانشگاه شکل نگیرد مسائل همچنان سر جای خود باقی می ماند گفت: یک اتفاق مبارکی در چند سال اخیر تحت عنوان فرصت مطالعاتی صنعتی شکل گرفته که توانسته تا حدودی به برقراری این ارتباط سازمانی یاری کند. این فرصت مطالعاتی امکان حضور اساتید در دستگاه های اجرایی و صنایع را فراهم نموده و باعث شده تا حدودی آن ها درگیر کار اجرا شوند. تا وقتی که اساتید درگیر کار اجرا نشوند نمی توانند درکی از مسائل اجرایی کشور داشته باشند. از دور نسخه پیچیدن هم هیچ مسئله ای را حل نمی کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در موضوعات پژوهشی هم باید چنین اتفاقی را ببینیم گفت: پژوهشی برای کشور گره گشاست که در پی آن ثروت، فناوری و اشتغال خلق گردد؛ به تعبیر دیگر پژوهش باید احتیاج روز کشور را حل نماید.

زارع پور در بخش دوم سخنان خود به برنامه های وزارت ارتباطات در چهارساله پیش رو پرداخت و گفت: ما در این وزارتخانه حوزه مأموریتی گسترده ای داریم و یکی از آن ها حوزه صنعت فضایی است که جای رشد زیادی دارد و به زودی هم شاهد اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه خواهیم بود.

وی با اشاره به برنامه های وزارت متبوعش در حوزه ارتباطات گفت: ما در پی استفاده حداکثری از این ابزار برای حل مسائل کشور هستیم. امروزه فناوری اطلاعات تمام زندگی بشر را دربر گرفته است و حکمرانی در این فضا انجام می گردد؛ بنابراین رویکرد دولت سیزدهم استفاده حداکثری از فناوری اطلاعات برای رفاه و آسایش بیشتر جامعه و ارتقا نظام اداری کشور است و به هیچ وجه این دولت در پی محدودیت نیست. بلکه اعتقاد داریم که تنها راه غلبه بر بسیاری از مسائل کشور استفاده از فناوری و مخصوصاً فناوری اطلاعات است.

زارع پور در سرانجام راهبرد اصلی در دوره نو وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را اجرای شبکه ملی اطلاعات با دو بال توسعه شبکه ارتباطی پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری در اقصی نقاط کشور و توسعه خدمات فناورانه پایه با اجرای پنجره واحد ملی و راه اندازی اپراتورهای ارائه دهنده خدمات فناورانه پایه دانست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش از سخنرانی در این جشنواره از مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت بازدید کرد.

منبع: ایران آنلاین

به "دولت سیزدهم در پی استفاده حداکثری از فناوری اطلاعات برای حل مسائل کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت سیزدهم در پی استفاده حداکثری از فناوری اطلاعات برای حل مسائل کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید