رشد 15 درصدی خرید تضمینی کلزا، فراوری کلزا به 400 هزار تن می رسد

به گزارش وبلاگ تمبوک، مهاجر گفت: خرید و پرداخت به موقع و افزایش سطح زیر کشت از جمله دلایل رشد 15 درصدی فراوری کلزا نسبت به سال قبل است.

رشد 15 درصدی خرید تضمینی کلزا، فراوری کلزا به 400 هزار تن می رسد

علیرضا مهاجر، مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در گفت وگو با خبرنگار ، از رشد 15 درصدی خرید تضمینی کلزا نسبت به مدت مشابه سال قبل اطلاع داد و گفت: بنابر آمار، از ابتدای فصل برداشت تا چند روز گذشته 280 هزار تن کلزا با ارزش بیش از یک میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است.

وی از پرداخت 95 درصد مطالبات کلزاکاران اطلاع داد و گفت: تاکنون حدود 900 میلیارد تومان از بهای کلزا خریداری شده پرداخت و مابقی پس از ثبت در سامانه ظرف مدت زمان 2 تا 3 روز پرداخت می گردد.

مهاجر با اشاره به اینکه سایر دانه های روغنی در حال کشت است، بیان نمود: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و مزارع پیش بینی می گردد که فراوری کلزا از 400 هزار تن فراتر رود.

مجری طرح دانه های روغنی ادامه داد: در صورت تحقق فراوری 400 هزار تن کلزا رقمی حدود 180 هزار تن روغن استحصال می گردد که با این وجود رقمی معادل 500 میلیون دلار در واردات روغن صرفه جویی خواهد شد.

به گفته وی، اگرچه انتظار برآن بود که فراوری کلزا نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد داشته باشد، اما وقوع سیل اخیر تا حدودی به فراوری کلزا در استان های خوزستان، مازندران، ایلام و لرستان خسارت زد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به دلایل رشد 15 درصدی فراوری کلزا نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: خرید و پرداخت به موقع، افزایش سطح زیر کشت و شرایط مساعد آب و هوایی از جمله دلایل افزایش فراوری نسبت به مدت مشابه سال قبل به شمار می رود، چنانچه دانه های روغنی با ارز نیما وارد گردد، ظرف مدت زمان 3 تا 4 سال به خود اتکایی نسبی در فراوری دانه های روغنی می رسیم.

وی با اشاره به اینکه اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات روغن، دلسردی کشاورزان از کشت را به همراه دارد، بیان نمود: با وجود آنکه پیشنهاد اختصاص ارز نیما به واردات روغن را به مسئولان ذی ربط داده ایم، اما به سبب حمایت از مصرف کننده این امر مورد موافقت قرار نگرفت، در حالیکه علی رغم اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات، مصرف کننده روغن را با نرخ های بالایی خریداری می نماید که ادامه این روند تنها زنگ خطری برای کشت محصول در داخل به شمار می رود.

مجری طرح دانه های روغنی در خاتمه قیمت خرید تضمینی هر کیلو کلزا از کشاورزان را 3 هزار و 400 تومان خاطرنشان کرد و گفت: سال جاری حداقل هر کیلو کلزا با نرخ 4 هزار تومان باید از کشاورزان خریداری می شد که متأسفانه دولت به سبب کسری بودجه نتوانست رقم خرید را افزایش دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "رشد 15 درصدی خرید تضمینی کلزا، فراوری کلزا به 400 هزار تن می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 15 درصدی خرید تضمینی کلزا، فراوری کلزا به 400 هزار تن می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید