زمینه اجرای ایده های فناورانه حوزه لیزرهای فیبری فراهم می گردد

به گزارش وبلاگ تمبوک به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کارکردهای گسترده لیزر فیبری در صنایع مختلف، فعالان این حوزه را به سمت فراوری این نوع لیزرها سوق داده است.

زمینه اجرای ایده های فناورانه حوزه لیزرهای فیبری فراهم می گردد

کاربردهای لیزرهای فیبری به دو دسته کاربردهای حال حاضر و کاربردهای بالقوه تقسیم می گردد. کاربردهای گوناگون لیزرهای فیبری، بر اساس احتیاج از سوی مشتری وجود دارد اما مشتری، آشنایی کامل برای حل این موضوع ندارد؛ احتیاجهایی مانند فناوری تمیزکاری لیزر، سوراخ کاری لیزری و جوش به طراحی و فراوری این تجهیزات یاری می نماید.

نقش شرکت فراورینماینده لیزر و سیستم های لیزری در اینجا تعیین می گردد، به گونه ای که با راهنمایی درست مشتری، طراحی و بهینه سازی لیزر، امکان برآورده سازی احتیاج مشتری به طور کامل میسر می گردد.

کاربردهای لیزر فیبری در حوزه پزشکی و فناوری، هنوز در داخل کشور به کار گرفته نشده است زیرا عمده احتیاجها در حوزه صنعتی برش لیزری است.

به گفته محمدجواد حکمت مؤسس یکی از شرکت های فعال در این حوزه، با اشاره به احتیاجهای روزمره صنایع به خصوص برش و جوش لیزری گفت، این احتیاج به صورت فرآیندی رو به افزایش است، به گونه ای که برای برآوردسازی احتیاج کشور، همکاری چند شرکت در این حوزه مورد احتیاج است. اما در زمینه فراوری لیزرهای فیبری، تنها شرکتی هستیم که به مقاومت خود در برابر واردات ادامه داده ایم. زیرا تمام شرکت های دیگر از لیزرهای فیبری خارجی در سیستم های لیزری خود استفاده می نمایند.

وی با بیان اینکه در حوزه احتیاجهای بالقوه، کشور به تدریج به این سمت حرکت می نماید و احتیاج به همکاری های بیشتر در این حوزه بین شرکت های دانش بنیان لیزری، احساس می گردد، اضافه کرد: بزرگ ترین مشکل توسعه و کاهش قیمت سیستم های لیزر فیبری در کشور، واردات بخش عمده مواد اپتیکی از خارج کشور است؛ واردات قسمت هایی مانند فیبرهای نوری و لیزر دیود! اگرچه در سال های اخیر، کوشش های موفقی برای ساخت قطعات فیبری و سایر قطعات از این دست صورت گرفته است، اما این کوشش به خاطر هزینه بر بودن، صرفاً در مقیاس محدود صورت گرفته است. اما از نظر کیفیت، کیفیت کاواک های لیزر فیبری فراوریشده در ایران در حد یا بالاتر از نمونه های خارجی است.

حکمت تاکید نمود: در حوزه کاربرد این نوع لیزرهای فیبری با توجه به داخلی سازی منابع لیزر فیبری، اعتماد بیشتری برای استفاده از آن در صنایع وجود دارد. گرچه ناباوری در زمینه فراوری این محصول با فناوری بالا هنوز در کشور وجود دارد، اما در حال حاضر کلیه قطعات مکانیکی لیزرهای فیبری، درایورهای لیزر دیود، بورد کنترل دما و مونتاژ کامل اپتیکی این محصول در این شرکت انجام می گردد و مهم تر از این موارد، نیروی انسانی متخصص است که در این زمینه تربیت شده است.

ستاد توسعه فناوری فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن حمایت از فرآیند فراوری لیزرهای فیبری در کشور، زمینه های اجرایی شدن طرح ها و ایده های فناورانه این حوزه را فراهم می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر

به "زمینه اجرای ایده های فناورانه حوزه لیزرهای فیبری فراهم می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمینه اجرای ایده های فناورانه حوزه لیزرهای فیبری فراهم می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید