نوروز یکی از محبوب ترین و رنگارنگ ترین جشنها در ازبکستان است

به گزارش وبلاگ تمبوک، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، نوروز یکی از محبوب ترین و رنگارنگ ترین جشنها در ازبکستان است.

نوروز یکی از محبوب ترین و رنگارنگ ترین جشنها در ازبکستان است

تاریخچه نوروز به بیش از 3000 سال قبل بر می گردد که از استان خراسان در شمال شرقی ایران به آسیای غربی و مرکزی توسعه یافت.

نوروز ریشه در آیین باستانی دارد که زمانی در سراسر ایران و آسیای مرکزی رواج داشت. نوروز برای اولین بار در قرن چهارم و پنجم قبل از میلاد در زمان سلسله هخامنشیان به رسمیت شناخته شد و در آن موقع از یک آیین کشاورزی به یک جشن زرتشتی تبدیل شد. نوروز از دیرباز برای ترکها و ایرانی ها بعلاوه برای بعضی اروپایی ها به عنوان سال نو سنتی تلقی میشده و خود نام نوروز در فارسی به عنوان روز نو ترجمه می گردد. نوروز با تولد دوباره طبیعت، زندگی نو، شادی و مهربانی همراه شده است.

نوروز یکی از تعطیلات رسمی سال است. جشن ها می توانند 2 تا 3 روز ادامه داشته باشند، اگرچه بیشتر رویدادهای عمومی در 21 مارس برگزار می گردد اما جشنواره های محلی پرجنب و جوش در خیابانهای روستایی با تزئینات مجلل همراه می شوند، در حالی که در نمایشگاه های شهری میتوان انواع سوغاتی ها را خریداری کرد. در منطقه ها روستایی، مسابقات ورزشی سنتی، تماشاگران مشتاقی را به خود جذب می نماید. مسابقات سوارکاری، کشتی اسب سواری و بازی ملی کوپکاری (بزکشی) که در آن دو تیم سوار بر اسب بر سر لاشه بز به نبرد می پردازند، بسیار محبوب هستند.

نوروز در ازبکستان با امیدها و انتظارات نوی همراه است. بسیاری بر این باورند که کارهای خوب در سال آینده نیکبختی به ارمغان می آورد بنابراین همه سعی می نمایند دشمنان خود را ببخشند، از بحث و جدل دوری نمایند و در طول تعطیلات به نیازمندان یاری نمایند. در نوروز پذیرایی از میهمانان در خانه خود و دید و بازدید مرسوم است.

یکی دیگر از نمادهای مرتبط با سال نو سنتی ازبکستان فراوانی است، خصوصیتی که بیشتر با پخت و به اشتراک گذاشتن خوراکی ها در تعطیلات تجربه می گردد. هنگامی که تعطیلات فرا می رسد، میزها پر از غذاهای خانگی مخصوص می گردد؛ کیک های پای خوش طعم، خمیرهای سامسا پر شده با اسفناج و پلو معطر. بطور سنتی، هفت غذای خاص به عنوان نماد دیگری از نیکبختی برای ماههای بعد سرو می گردد.

از میان این هفت غذا، غذاهای منتخبی است که فقط در تعطیلات نوروز در ازبکستان تهیه می گردد. یکی از این خوراکی ها نیشالدا، دسر شیرینی از سفیده تخم مرغ است که با شکر و ریشه های معطر درست می گردد. یک گزینه دلچسب خالیصاست، مجموعه ای از 7 غلات و گوشت که با هم آب پز می شوند.

با این حال، محبوب ترین و غیرمعمول ترین غذای نوروزی در ازبکستان، سومالک است، خوراکی تافی مانند که از جوانه گندم و آرد تهیه می گردد. اگرچه بطور معمول از شب قبل از نوروز پخته می گردد اما میتوان در هر زمانی در اوایل بهار آن را درست کرد. این فرآیند خسته نماینده شامل پختن گندم تازه جوانه زده در یک دیگ بزرگ در طول 24 ساعت است. در این مدت مخلوط باید مدام هم زده گردد و برای انجام کار از دوستان، اقوام و همسایگان دعوت می گردد که بیایند و یاری نمایند. جمعیت بیشتر زنان در اطراف دیگ جمع می شوند تا شعر بخوانند، بخندند، غذا بخورند و به نوبت دیگ را هم بزنند و در حین انجام این کار آرزویی بنمایند.

روز و شب مملو از شادی، تصویر کاملی از جوامع صمیمی و متحد ازبک است؛ جایی که مردمی که در کنار هم زندگی می نمایند، با میل به یکدیگر یاری نموده و در شادی یکدیگر سهیم هستند. پس از پخته شدن، کوزه های سومالک گرم بین بسیاری از مردم توزیع می گردد تا در دوران نوروز از آن لذت ببرند.

منبع: همگردی

به "نوروز یکی از محبوب ترین و رنگارنگ ترین جشنها در ازبکستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوروز یکی از محبوب ترین و رنگارنگ ترین جشنها در ازبکستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید