پیشرفت های ایران در حوزه فراوری داخل تجهیزات آزمایشگاهی

به گزارش وبلاگ تمبوک به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تازه ترین گزارش شاخص دنیای نوآوری سال 2019 که اخیراً منتشر شده، به آنالیز وضعیت دنیا و چند کشور منتخب در نوآوری بخش سلامت پرداخته است. این گزارش در فصل شانزدهم خود به طور اختصاصی وضعیت جمهوری اسلامی ایران را در نوآوری های پزشکی مورد آنالیز قرار داده است. بخشی از این فصل به توانمندی و دستاوردهای کشورمان در حوزه بومی سازی و فراوری تجهیزات پزشکی می پردازد.

پیشرفت های ایران در حوزه فراوری داخل تجهیزات آزمایشگاهی

این گزارش با اشاره به این که در دو دهه گذشته پیشرفت های قابل توجهی در بازار بخش سلامت در ایران حاصل شده است، سیاست ها و برنامه های حمایتی در فراوری تجهیزات پزشکی ایران ساخت را یک گام اثرمند در رونق این حوزه دانسته است.

همچنین در این گزارش آمده که نمایشگاه سالانه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل، هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران با ارائه حمایت ها، تسهیلات و یارانه به خریداران تجهیزات پزشکی از مهم ترین سیاست های طرف تقاضای نوآوری در بخش سلامت ایران محسوب می شوند.

این گزارش، اجرایی شدن قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان را یکی از اقدامات موثر در توسعه فراوری تجهیزات آزمایشگاهی، مهندسی پزشکی و تجهیزات حوزه سلامت می داند: قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان و صندوق نوآوری و شکوفایی با حمایت از بیش از 1100 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت و اختصاص 85 میلیون دلار حمایت از 474 پروژه نوآوری پزشکی به وسیله صندوق نوآوری و شکوفایی، نقش قابل ملاحظه ای در توسعه نوآوری پزشکی در ایران داشته است.

حمایت از فراوریکنندگان تجهیزات پزشکی ساخت داخل و لزوم صیانت از بازار داخلی محصولات دانش بنیان

گزارش شاخص جهانی نوآوری در فصل جمهوری اسلامی ایران، به نقش موثر مراکز رشد و نوآوری در حوزه سلامت اشاره می نماید. مرکز رشد لوازم و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در دو دهه گذشته عملکرد بسیار خوبی در حمایت از توسعه تجهیزات پیشرفته پزشکی ساخت داخل داشته است.

گزارش شاخص جهانی نوآوری در سال 2019، راه کارهایی را برای تداوم روند توسعه و ارتقاء زیست بوم نوآوری حوزه سلامت در ایران پیشنهاد داده است.

این گزارش به احتیاج به تغییر تدریجی نگاه جایگزینی واردات به توسعه صادرات که تضمین کننده استمرار و موفقیت فعالیت های نوآورانه سلامت و نیز پوشش دهنده هزینه های تحقیقاتی توسعه داروها و تجهیزات پزشکی ساخت داخل و کسب درآمد ارزی خواهد بود اشاره نموده است.

بر اساس گزارش شاخص جهانی نوآوری در سال 2019، این روند در سال های اخیر به وسیله سخت گیری الزامات مرتبط با فراوری، آزمون، استاندارد و ... در ایران شدت گرفته که احتیاجمند حمایت و تسریع بیشتر توسط دولت است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "پیشرفت های ایران در حوزه فراوری داخل تجهیزات آزمایشگاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشرفت های ایران در حوزه فراوری داخل تجهیزات آزمایشگاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید