کاهش 5 میلیون تومانی هر متر مسکن در شمال تهران ، پیش بینی بازار مسکن در اواخر سال جاری

به گزارش وبلاگ تمبوک، اقتصاد نیوز: بازار مسکن در شرایطی کاهش 690 هزار تومانی قیمت را نسبت به دو ماه قبل تجربه نموده که میانگین افت قیمت در منطقه 1 بالغ بر 4.8 میلیون تومان بوده است.

کاهش 5 میلیون تومانی هر متر مسکن در شمال تهران ، پیش بینی بازار مسکن در اواخر سال جاری

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، شهریورماه بازار مسکن شهر تهران دومین تخلیه حباب قیمتی را تجربه کرد. مطابق اعلام بانک مرکزی میانگین قیمت مسکن شهر تهران از متری 13 میلیون و 25 هزار تومان در مردادماه 1398 به متری 12 میلیون و 667 هزار تومان در شهریورماه رسیده که کاهش 2.8 درصدی را نسبت به مردادماه امسال و افزایش 56.5 درصدی را نسبت به شهریورماه پارسال نشان می دهد. معاملات نیز به 2787 فقره رسید که 15 درصد نسبت به ماه قبل و 73 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش یافت. این دومین افت پیاپی قیمت ماهیانه است و به نظر می رسد بازار خرید و فروش قفل شده است.

با وجودی که به دلیل حجم اندک معاملات نمی توان ارزیابی مناسبی از تحولات قیمتی در مناطق مختلف تهران داشت، آمار گویای آن است که در منطقه 1 قیمت ها نسبت به مردادماه 3.2 میلیون و نسبت به تیرماه 4.8 میلیون کاهش یافت که بیشترین میزان کاهش در بین مناطق مختلف شهر تهران محسوب می گردد. افت تا 4.8 میلیونی قیمت از خروج سفته بازان حکایت دارد که تا تیرماه نبض خرید و فروش در شمال پایتخت را در اختیار داشتند.

شهریورماه امسال قیمت آپارتمان در 13 منطقه از تهران شامل 1، 3، 5، 8، 12، 13، 14، 16، 17، 18، 19، 20 و22 کاهش و در سایر مناطق افزایش اندکی پیدا کرد. بجز منطقه 1 که با کاهش 3.2 میلیون تومانی میانگین قیمت هر متر مربع نسبت به ماه قبل همراه بود، در منطقه 3 میانگین قیمت آپارتمان دو میلیون تومان، در منطقه 5 میانگین قیمت 700 هزار تومان، در منطقه 13 متوسط قیمت 1.7 میلیون تومان، در منطقه 12 متوسط قیمت 400 هزار تومان و در منطقه 13 میانگین قیمت 1.3 میلیون تومان کاهش یافت.

نمایه های دریافتی حاکی از آن است مناطق جنوبی که در ماه گذشته به دلیل عقب ماندگی از شمال پایتخت افزایش قیمت را تجربه کردند، حالا به ثبات و کاهش قیمت رسیده اند. از سوی دیگر افت شدید معاملات که دست کم از سال 1390 تا کنون بی سابقه بوده نشان می دهد جدا از این که سفته بازان به طور کامل از این بازار خارج شده اند، متقاضیان مصرفی یا قدرت خرید ندارند یا این که در انتظار افت بیشتر قیمت ها به سر می برند.

یک کارشناس: بازار مسکن اواخر امسال بهبود پیدا می نماید

مهدی روانشادنیا ـ کارشناس بازار مسکن ـ در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به وجود بیش از سه میلیون خانه خالی در کشور و حجم اندک معاملات فروش هر واحد مسکونی 80 سال زمان می برد این به معنای آن است که بازار مسکن در رکود عمیقی قرار گرفته که علت اصلی آن در افت محسوس توان طرف تقاضا است.

وی درباره پیش بینی از آینده بازار گفت: انتظار داریم در سرانجام امسال معاملات مقداری افزایش پیدا کند، اما این بهبود نسبی غیرتورمی خواهد بود. هم اکنون متقاضیان اعتمادی به قیمت های فعلی ندارند به همین لحاظ منتظرند تا قیمت ها به حدی از ثبات برسد تا به تدریج برای خرید اقدام نمایند.

منبع: اقتصادنیوز

به "کاهش 5 میلیون تومانی هر متر مسکن در شمال تهران ، پیش بینی بازار مسکن در اواخر سال جاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 5 میلیون تومانی هر متر مسکن در شمال تهران ، پیش بینی بازار مسکن در اواخر سال جاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید