تدوین سند نظام ملی نوآوری به وسیله وزارت علوم

به گزارش وبلاگ تمبوک، وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: با درخواستی که وزارت علوم از شورای عالی انقلاب فرهنگی داشت موافقت شد تا سند نظام ملی نوآوری به وسیله وزارتخانه علوم تدوین گردد.

تدوین سند نظام ملی نوآوری به وسیله وزارت علوم

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ تمبوک محمدعلی زلفی گل بعد از ظهر امروز در دانشگاه اراک با اشاره به اینکه در آموزش عالی دچار مسائلی هستیم که باید آن ها را برطرف کنیم اظهار کرد: روسای دانشگاه ها دقت نمایند که در قانون بودجه سال 1401 موارد مختلفی دیده شده که می توانند برای برطرف مسائل با برنامه ریزی دقیق از ردیف های بودجه به خوبی استفاده نمایند.

وی اضافه کرد: در وزارت علوم نیز باید شرایطی را ایجاد کنیم که امکان توسعه و رشد دانشگاه هایی مثل دانشگاه اراک از نظر کیفی، پژوهش، فناوری و... فراهم گردد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری اعلام کرد: باید ایده های تازه خلق کنیم، در کشور نظام ملی نوآوری نداریم، در بازی شطرنج علم و فناوری کشور باید نقش دستگاه ها از جمله آموزش و پرورش، پارک علم و فناوری، دانشگاه ها، صنایع مختلف، مراکز رشد و... تعیین باشد.

زلفی گل گفت: خوشبختانه با درخواستی که وزارت علوم از شورای عالی انقلاب فرهنگی داشت موافقت شد تا سند نظام ملی نوآوری به وسیله وزارتخانه علوم تدوین گردد.

وی اضافه کرد: بسیاری از مسائل به علت فقدان نظام مناسب است، به طور مثال بیمه پژوهش در کشور نداریم، قانون جامع مالکیت های فکری در جامعه تدوین نشده است، در حالی که می تواند بستر زایش نوآوری باشد.

وزیر علوم اعلام کرد: زمانی که این قانون موجود نباشد به راحتی شاهد کپی برداری هستیم به همین علت است که نوآوری و خلاقیت در جامعه ذبح می گردد.

زلفی گل توضیح داد: در کشور های پیشرفته قانون مالکیت های فکری بسیار جدی است و دانشگاه های بزرگ عایدی خود را به وسیله راز نوشته ها تأمین می نمایند.

وی با بیان اینکه دانایی تدریجی است و آسانسوری نیست، گفت: اگر مسؤولان عاقل و دانا باشند می توانند از تجربیات جهان به راحتی استفاده نمایند تا در افق های تازه علم به موقع وارد شده و فاصله خود را به حداقل کاهش دهند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه ها باید با تحقیق و پژوهش به مسؤولان خط و در زمینه برنامه هفتم به مسؤولان برنامه دهند تا تصمیم گیری دانش بنیان باشند.

زلفی گل نامگذاری امسال به عنوان سال فراوری، دانش بنیان و اشتغال آفرینی را یک فرصت استثنایی برای جامعه دانشگاهی دانست و اظهار کرد: محور و مدار شعار امسال دانشگاه ها هستند.

وی اعلام کرد: فراوری محصول بر اساس نوآوری رقابت ناپذیر نخواهد بود.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: وزارت علوم و مراکز تابعه هم بستر های سخت افزاری و هم بستر های نرم افزاری مناسب دارند که البته برخی موارد احتیاج به بازنگری دارد از جمله اینکه آیین نامه ارتقا را بازنگری کنیم و به زودی پایه های تشویقی را به 32 پایه ارتقا خواهیم داد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تدوین سند نظام ملی نوآوری به وسیله وزارت علوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین سند نظام ملی نوآوری به وسیله وزارت علوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید