سواری مجانی نورچشمی ها در بورس

به گزارش وبلاگ تمبوک، خبرنگاران : افت دیروز بورس به زحمت در سطح 13 هزار واحد کنترل شد اما در همین بازار قرمز پوش به لطف حمایت ها و پول پاشی ها بعضی خریداران سهم توانستند بین 8 تا 10 درصد سود در یک روز را تجربه نمایند!

سواری مجانی نورچشمی ها در بورس

به گزارش وبلاگ تمبوک، در روزهایی که بورس در جهت ریزش قرار داشت، یک نظر در بین فعالان بازار و تحلیل گران مشترک بود؛ حقوقی ها فقط از سهم های عظیم حمایت می نمایند و این نحوه حمایت موجب شده بازار شکل بی قواره ای پیدا کند.

اشاره ها و نشانه ها هم تایید نماینده حمایت حقوقی ها در بعضی از سهم های عظیم بازار بود. این حمایت مشخصا در معاملات دیروز با جمع آوری صف فروش در نماد چند شرکت شاخص ساز به ثبت رسید.

به نظر می رسد در روزهای گذشته تصور چنین حمایت هایی سبب شد تا توزیع نقدینگی در بازار هم دستخوش تغییر گردد و بخش زیادی از سرمایه های خرد به منظور کسب سودهای ساختگی یا در واقع رانت به سمت سهم های مورد حمایت به حرکت درآید. حرکتی که دیروز در بعضی از سهم های پرمعامله رقم خورد و قیمت را از کف مجاز تا سقف یا نزدیکی سقف مجاز پیش برد را می توان از این منظر نگریست.

این حرکت به سمت عظیمان بازتاب سیگنال هایی است که بازارساز به وسیله حمایت از سهم های خاص به سرمایه گذاران می دهد و به این ترتیب، توزیع ثروت را نه بر حسب کارایی بنگاه که بر حسب صلاحدید خود تغییر داده است.

توزیع سود 8 درصدی در یک روز

این سیاست های صلاحدیدی موجب شد که دیروز شاهد نوعی بیمه گری در سهام باشیم و این نوع حمایت به صورت سودهای بین 8 تا 10 درصدی تحقق یابد. در واقع اگر کسانی دیروز به هر طریقی حدس می زدند که با حمایت حقوقی ها صف های فروش در نمادهای خاص بازار برچیده می گردد این امکان برایشان فراهم شد که در ابتدای معاملات در کف مجاز قیمت اقدام به خرید نمایند و در انتهای بازار در سقف قیمت با کسب سود بالای 8 درصد سهام خود را بفروشند. در واقع، علاوه بر اینکه پشتوانه های اقتصادی حمایتهای اخیر در بازار محل سوال است، این پرسش هم پیش می آید که بازارساز چرا باید با تور حمایتی خود این سیگنال غلط را به بازار ارسال کند که بعضی سهم ها از بعضی دیگر بهتر و در واقع عزیزترند؟

آمار خرید حقیقی در بورس دیروز

برندگان بورس دیروز کسانی بودند که سهام شرکت های عظیم را در کف خریدند، اما حقیقی ها که دیروز در صف خریدند خوش شانس بودند یا دارای قدرت ریسک و تحلیل؟ اگر آنهایی که در کف خریدند و در سقف فروختند نورچشمی هایی بودند که خبرها قبل از وقوع به دستشان می رسد تکلیف چه می گردد؟

برای اهمیت این نکته فقط کافی است اطلاعاتی که از خرید و فروش سهم های پر داد و ستد دیروز منتشر شده مرور گردد.

در سه سهم شاخص ساز بورس دیروز نزدیک به دو هزار میلیارد تومان تغییر مالکیت اجرا شده است.نیمی از پول سمت سهمی رفت که دیروز از کف منفی به سقف مثبت رسید.سهمی که در ابتدای روز صف فروش بودند و با صف خرید بسته شدند! این جابجایی اتفاق بوده و محصول تشخیص خریداران یا ناشی از اشاره ها و سرنخ دادن ها در فضای غبار آلود تالار بورس تهران؟

به نظر می رسد بازار این روزها علاوه بر نوسان با یک مشکل جدی اما پنهان شده پشت حمایت ها روبرو است؛ اطلاعات نهانی، که با آن سهامداران خرد و حقیقی از همه جا بی خبر بد دارند تکانده می شوند و عظیمان در همین بازار قرمز هم خوب دارند سود می نمایند.

منبع: اقتصادنیوز

به "سواری مجانی نورچشمی ها در بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سواری مجانی نورچشمی ها در بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید