قیمت خودرو ساختگی است

به گزارش وبلاگ تمبوک، علی علیلو، نماینده ادوار مجلس و رئیس سابق هیئت تحقیق و تفحص صنعت خودرو در مصاحبه با رادیو با گلایه از کم کاری شورای رقابت گفت: ما در زمان شریعتمداری، وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت که دست شورا را از نظارت و ماموریت کوتاه کرد بارها در مصاحبه ها و مناظره ها انتقاد کردیم اما متاسفانه پاسخی ندادند و غیرمسئولانه از آن عبور کردند.

قیمت خودرو ساختگی است

وی متذکر شد: البته شریعتمداری هم این تصمیم را به تنهایی نگرفت و قطعاً پشت او به رئیس جمهور و معاون اول گرم بوده که این تصمیم را گرفت زیرا کنار گذاشتن شورای رقابت از مأموریت اصلی و واگذاری مسئولیت کامل به سازمان حمایت که زیر مجموعه وزارت صمت هست کار آسانی نیست. وقتی وزارت صمت هم مجری است و هم سیاستگذار و ناظر چه کسی باید عارضه ها را شناسایی کند و جلوی انحصارها بایستد؟

رئیس سابق هیئت تحقیق و تفحص در صنعت خودرو یادآور شد: دست شورای رقابت دقیقاً زمانی از نظارت و ماموریت کوتاه شد که بازار انحصاری و شورای رقابت هم برای شکستن انحصارها ورود نموده بود اما دقیقاً قربانی همان انحصارها شد.

علیلو با بیان اینکه قیمت گذاری ماموریت اصلی شورای رقابت نیست، تأکید کرد: وظیفه اصلی این شورا شکستن و کنترل انحصارها در حوزه های فراوری و صنایع است اما همین انحصارها و بازارسازی ها بازار خودرو را ملتهب و از استاندارد خارج کرد.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه شورای رقابت در شرایط سوداگری و قیمت سازی طبق قانون می تواند ورود کند، گفت: اخیراً شورا این اقدام صحیح را انجام داد گرچه ما با فرمول قیمت گذاری شورا موافق نبودیم.

وی با تأکید بر اینکه فرمول قیمت گذاری باید بر مبنای قیمت تمام شده واقعی باشد، متذکر شد: فرمول فعلی در شرایطی که خودروساز صفر تا صد خودرو را خود بسازد فرمول درستی است اما در شرایطی که قطعات خودرو را به قیمت روز دریافت و مونتاژ می کنیم تورم بخشی از حیز انتفاع ساقط می گردد.

علیلو یادآور شد: طبق تحقیق و تفحص مجلس نهم وجود 62 هزار ماشین و در زمان مجلس کنونی هم 70 هزار ماشین خوابیده در کف پارکینگ های ایران خودرو عمدتاً به یک شرکت عظیم برمی گشت که می خواست با اینها بازی کند.

وی با تأکید بر اینکه شورای رقابت باید خیلی جدی تر از قبل ورود کند، متذکر شد: قانون این توان را به شورا داده اما دست های مافیایی و انحصارطلب، شورا را محدود می نمایند.

رئیس سابق هیئت تحقیق و تفحص صنعت خودرو توضیح داد: فاصله قیمت کارخانه و قیمت بازار خودرو ساختگی است و خودروساز هنوز به قدری از اصلاح سایت فروش عاجز است که مردم عادی نمی توانند به سایت ورود نمایند و بعد از یک ربع هم اعلام می نمایند که همه ماشین ها فروخته شد درصورتی که همین موجب عطش شدید در بازار خودرو می گردد. اینها بازی هایی است که با خودرو می گردد و لازم است که یک دستگاه نظارتی ورود کند و دست های پشت پرده را رو کند.

منبع: تسنیم

منبع: تجارت نیوز

به "قیمت خودرو ساختگی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت خودرو ساختگی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید