میانه پیش بینی افزایش مالیات در 31 استان کشور در سال آینده 77 درصد است

به گزارش وبلاگ تمبوک، خبرگزاری خبرنگاران-رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی به تشریح رویکردهای کلان لایحه بودجه 1401 کشور پرداخت و گفت: میانه پیش بینی افزایش مالیات در 31 استان کشور در سال آینده 77 درصد است.

میانه پیش بینی افزایش مالیات در 31 استان کشور در سال آینده 77 درصد است

به گزارش خبرنگارما در تبریز؛داود بهبودی ظهر امروز در گفت وگو با برنامه رادیویی سیزلر مسئولار اظهار کرد: لایحه بودجه که بعدها تبدیل به قانون بودجه می گردد زبان مالی و پولی برنامه های مالی دولت است. وی اصلی ترین ماموریت لایحه و قانون بودجه را پیش بینی درآمدها و هزینه ها خواند و اضافه نمود: سیاست های کلی که دولت همیشه در قالب برنامه ها دنبال می نماید، می تواند متناسب با شرایط جامعه، اهداف خود دولت و رویکردهای برنامه پنج ساله بهنگام و بازنگری گردد. بهبودی با بیان اینکه اگر عملکرد 50 سال گذشته مالی کشور را آسیب شناسی کنیم، با مالی روبرو می شویم که دارای رشدی ناپایدار و سطح پایین است، تاکید نمود: بودجه سال آینده چند رویکرد را دنبال می نماید که اگر تدوام یابد می تواند نتایج بسیار مثبتی داشته باشد.

این اقتصاددان تمرکز بر رشد مالی را از جمله رویکردهای کلان لایحه بودجه سال آینده خواند. وی اضافه نمود: جامعه ما به دلایل مختلف درون زا و برون زا مثل سیاست های ناکارآمد مالی و تحریم ها به یک تورم ساختاری مزمن مبتلا شده که اجتناب ناپذیر و انکارناپذیر است؛ به همین دلیل مردم هم به شدت تحت فشار و دغدغه مند هستند؛ بنابراین از رویکردهای نو دولت این است که بودجه را طوری پیش برد که دارای حداقل آثار تورمی باشد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی عدالت محوری و توجه به اقشار محروم جامعه، تقویت منطقه ها و استان ها از لحاظ افزایش اختیارات و سازوکار نهادی بودجه ای را از دیگر رویکردهای کلان لایحه بودجه 1401 کل کشور اعلام نمود.

مالیات مهمترین منبع درآمدی دولت

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اذعان داشت: درآمدهای دولت از سه منبع تامین می گردد؛ منبع اول مربوط به درآمدهای پایدار و درون زا است که مالیات عمده این درآمدها را تشکیل می دهد؛ واگذاری دارایی های سرمایه ای مثل فروش نفت و دارایی های ناشی از فروش اموال و انتشار اوراق قرضه و اسناد خزانه اسلامی نیز دیگر منابع درآمدی دولت محسوب می گردد. بهبودی خاطرنشان ساخت: هر قدر دولت بتواند اتکای خود را به درآمدهای نفتی و منابع بازار مالی کاهش دهد و به سمت درآمدهای درونزا و پایدار مالیاتی، حرکت کند ساختار بودجه سلامت و اثرگذاری بهتری خواهد داشت. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی ادامه داد: در بودجه سال آینده از 1370 همتی که سقف کلی بودجه عمومی را تشکیل می دهد، تقریبا 600 همت به وسیله مالیات، 400 همت از محل فروش نفت و 300 همت هم به وسیله واگذاری دارایی های مالی حاصل خواهد شد. این اقتصاددان اذعان داشت: لایحه بودجه سال آینده یک قدم در راستای اصلاح ساختار پیش رفته است و امیدواریم این قدم ها ادامه داشته باشند و در یک دوره میان مدت بتوانیم به شرایط قابل قبولی برسیم.

افزایش 77 درصدی درآمدهای مالیاتی

وی در ادامه با بیان اینکه بخش صنعت رسمی از جمله بخش هایی است که مالیات زیادی پرداخت می نماید توضیح داد: جامعه ما در کل مالیات کمی پرداخت می نماید و میانگین مالیات پرداختی نسبت به ارزش فراوریات 6 درصد است؛ چرا که بخشی از فعالیت های مالی مثل کشاورزی، منطقه ها آزاد، منطقه ها مرزی و محروم از معافیت های مالیاتی برخوردارند. بهبودی در عین حال خاطرنشان ساخت: بعضا اطلاعات ما دقیق نیست؛ فرار مالیاتی هم وجود دارد و بعضی مشاغل هم مودیان نو مالیاتی محسوب می شوند که هنوز شناسایی نشده اند و باید شناسایی شوند. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی شرح داد: مالیات باید افزایش یابد و میانه پیش بینی افزایش مالیات در 31 استان 77 درصد است. دولت سعی دارد به سمت ارتقاء شاخص نسبت مالیات به فراوری حرکت کند و برای سال آینده هدفگذاری 6.5 درصدی را در دستور کار دارد. وی اذعان داشت: مالیات معیاری است که بر حسب قیمت جاری اخذ می گردد و با افزایش قیمت ها و تورم خودبخود افزایش می یابد و تقریبا پیش بینی این است که 50 درصد افزایش مالیات به وسیله بار تورمی خودبخود قابل وصول باشد. بهبودی گفت: در خصوص 27 درصد به جای مانده هم وزارت اقتصاد و امور مالیاتی ماموریت دارند یا مودیان و پایه های مالیاتی نو تعریف و یا بعضی معافیت ها را حذف نمایند و جلوی فرار مالیاتی را بگیرند. میثم ایازی خبرگزاری وبلاگ تمبوک در تبریز

منبع: خبرگزاری آریا

به "میانه پیش بینی افزایش مالیات در 31 استان کشور در سال آینده 77 درصد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میانه پیش بینی افزایش مالیات در 31 استان کشور در سال آینده 77 درصد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید